woensdag 24 december 2014

Een Uruguyaanse asado

Asado.... wat is asado???


Asado is typisch Uruguyaans of nouja Zuid-Amerikaans. En ik heb het geleerd sinds mijn eerste bezoek in Uruguay dat asado een van de belangrijkste en meest voorkomende etentjes is met familie.
Maar wat is asado nou? eigenlijk is asado het eten wat op de barbecue ligt , want ja het is eigenlijk een barbecue maar niet zoals wij doen.

Een parilla noemen ze de barbecue/ grill hier en daar gaat het vlees dus al het asado op, maar he wij Nederlanders barbecueën zo kort !!! Wij gooien het vlees erop en halen het na 5 a 10 minuten eraf omdat het dan klaar is , maar hier gebeurd dat no way.
Het zit namelijk zo met een parilla. Het grote vuur zit rechts van de barbecue in een soort korf aan de zijkant en al het as , ja dat grijze spul wat altijd overblijft in de barbecue word direct als het valt van het hout onder de grill geschoven nu het nog oranje van kleur is van de hitte.
Door dat as wat onder de grill ligt gaart het eten wat op de grill ligt langzaam en zo krijgt het ook de echte barbecue smaak in tegendeel dat wij Nederlanders het zo snel erop en eraf halen dat het wel gegrild is maar de echte barbecue smaak is ver te zoeken.


Er gaan hier ook niet kleine 1 persoons biefstukjes op de barbecue , nee er gaan grote stukken vlees van minstens 3kg op de parilla , en dat is niet al het vlees.....
Er gaan namelijk ook schrik niet darmen, bloedworst ,lever en zwezerik op de parilla.
Alles maar dan ook bijna alles word hier gebruikt van het vlees en waarom ook niet ? kijk hoeveel wij misschien weggooien terwijl het nog heel goed bruikbaar is.
Ik moet toegeven ik heb de darmen etc geprobeerd maar nee dankje not my type of food, Maar ik vind het wel goed dat ze van elk stukje wel iets maken en het niet zo weggooien.
Mijn ouders hebben in hun bezoekje aan ons in Uruguay destijds het ook geprobeerd en het enige wat ik mij nog herinner van hun reactie op het eten was dat de bloedworst een stuk zoeter hier is dan dat ze kende van heeeeeel vroeger in Nederland.


In ieder geval de asado in Uruguay is bijzonder , lekker met geduld en bijzonder eten.
Maar most important is de asado wanneer de hele familie samen is en aan tafel zit en de 1 liter flessen bier op tafel staan en de grote borden met vlees worden gebracht. 
Gezelligheid met lekker eten, enne zodra jullie deze blogpost lezen hebben wij net gisteren voor kerstavond een flinke asado achter de rug want ook dat is traditie met kerst !!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten