dinsdag 23 december 2014

Mijn tips voor de perfecte biefstuk

Een goed smakende nog rood van binnen biefstukje is echt voor mij perfectie.
Niet te zout , niet te droog en toch nog genoeg smaak eraan.
Maar toch vinden meer mensen dan je denkt het lastig om de biefstuk precies goed te krijgen.
Ik deel graag met je mijn tips om een perfecte en goed smakende biefstuk te bakken



  • Leg je biefstuk 30 minuten voordat je hem gaat bakken uit de koelkast en laat op kamer temperatuur komen. Bestrooi hem met zout en wat olijf olie aan beide kanten.
  • Gebruik een goede pan met een dikke bodem want die houd de warmte beter vast.
  • Gebruik een goede laag boter in de pan en zorg ervoor voordat je de biefstuk in de pan doet de pan echt goed heet is !! hiermee zorg je ervoor dat de biefstuk direct dicht schroeit en je de smaken / sappen in de biefstuk blijft.

  • Als je je biefstuk medium gebakken wilt bak hem dan 4 minuten maar let op ! keer elke minuut de biefstuk om want dan ben je er echt zeker van bent dat je biefstuk geleidelijk gaart.

  • Elke keer dat je de biefstuk om de minuut omkeert is het lekker om de kant van de biefstuk die boven ligt een soort van in te smeren met knoflook, kruiden of boter.
  • Nadat je de biefstuk bijvoorbeeld 4 minuten hebt gebakken leg je de biefstuk in aluminium folie inclusief het bakvocht uit de pan. Sluit de folie en laat je biefstuk eventjes rusten.
  • Voordat je de biefstuk serveert strooi er dan peper over heen. Waarom doe je de peper er niet over heen zodra je hem bakt? Omdat de kans groter is dat je de peper verbrand in de pan en dit dus een bittere smaak aan je biefstuk geeft.


Dit is hoe ik mijn perfecte biefstuk maak , mijn tips heb ik voornamelijk van het onderstaande filmpje van Jamie Oliver want door dit filmpje heb ik mijn perfecte biefstuk weten te maken iedere keer weer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten