dinsdag 9 december 2014

Falafel wrap

Toen ik in Costa Rica was zijn wij op een van de laatste dagen wezen lunchen bij een libanees restaurantje, nouja restaurantje het was meer een kraampje.
De plek werd zo goed aangeprezen op tripadvisor dat ik echt vond dat we daar moesten eten, en oh my wat was ik blij toen we daar hadden gegeten.
Hoe vers en hoe lekker en met zorg het eten werd gemaakt. Dat een iets klein of niet luxe eruit ziet wilt niks echt zeggen over de kwaliteit van het eten.
En mijn wrap falafel was echt hemels , zo hemels dat ik het thuis probeerde na te maken en alhoewel die van Costa Rica veel beter was vond ik mijn poging nog zo slecht niet.
Dus hierbij mijn variatie op de Costa ricaanse wrap falafel.


Ingredienten:
400 gr blik kikkererwten 
1 eetlepel bakpoeder
10 eetlepels bloem
1 theelepel kurkuma
halve theelepel komijn
halve theelepel korianderpoeder
1 rode ui
2 knoflook
citroensap

Doe in een kom de kikkerwten ( uitgelekt) met wat citroensap ( halve citroen) en een scheutje olijfolie en prak dit fijn met een vork.
Je hoeft het niet helemaal tot puree prakken er mogen best wat grove stukjes tussen zitten.

Snijd 1 rode ui en de knoflook fijn en doe dit bij de kikkererwten samen met de kurkuma , komijn en de korianderpoeder. Meng dit goed samen.

Vervolgens voeg je de bakpoeder en de bloem toe en ga je dit goed kneden. De bedoeling is dat je mengsel niet meer kleverig voelt en je er goede balletjes van kan maken.

Zet de frituur aan of doe olie in een diepe pan en laat dit goed warm worden.
Probeer je falafel eerst door 1 balletje te rollen en  te frituren want soms kan het zijn dat je balletjes nog niet stevig genoeg zijn en ze dus uit elkaar vallen tijdens het frituren, overkomt jou dit ? voeg dan meer bloem toe.

Frituur je falafel gelijkmatig totdat de buitenkant mooi bruin kleurt en krokant is en laat het uitlekken op keukenpapier.

Verwarm nu je wrap in de magnetron voor 15 seconden en vervolgens doe je er : knoflook saus , sla , tomaten , komkommer , rode ui en 3 balletjes falafel op.
Vouw het dicht en wikkel het voor de leukigheid in papier of aluminium folie zodat je het ook nog eens makkelijk kan eten ;)



1 opmerking:

  1. Vandaag gemaakt....heerlijk!!! De korianderpoeder alleen vervangen door verse koriander.

    BeantwoordenVerwijderen