woensdag 1 april 2015

Quiche ´Alsacienne´

Quiche ´Alsacienne´ , een welbekende quiche met als hoofdingrediënt kaas en spek wat eigenlijk de quiche Lorraine is maar door het uitje word het dus de quiche Alsacienne. 
Ik zet expres de Alsacienne tussen haakjes omdat ik deze quiche altijd als de quiche van mijn moeder kende en niet als de quiche Alsacienne.  De quiche die mijn moeder maakte als we ergens een familie feest hadden en die ze dan meenam omdat hij makkelijk een dag van te voren gemaakt kon gemaakt worden en makkelijk vervoerbaar was en hij staat dan ook handgeschreven in mijn eigen kookboekje die overal mee naar toe gaat.
Nu met Pasen in het zicht is zo'n quiche ook een makkelijke uitkomst, niet nodig om vroeg in de keuken te staan om een paasbrunch voor te bereiden. Met deze quiche is het zo gefikst;)




Wat heb je nodig
4 eieren
250 ml room
2 uien
Bacon
Kaas ( mix van jonge en oude kaas)
Bladerdeeg
__________________________________


Bekleed een ronde bakvorm ( ik raad je een aan waar je de zijkant eraf kan halen) met het bladerdeeg.

Klop de eieren samen met de room.
Bak de bacon met een klein beetje olie in een grote pan , ik hou van krokant maar als je dat liever niet hebt bak je hem gewoon mooi bruin.
Haal de bacon uit de pan maar laat de vet erin zitten en bak hierin je in dunne plakjes gesneden uien totdat ze mooi zacht zijn

Rasp de kaas. Ik gebruik jonge en oude kaas om zo ook een beetje pit te krijgen van de oude kaas maar het smeuïge van de jonge kaas.
Voeg de geraspte kaas , bacon en de ui toe aan het ei-room mengsel en klop dit even samen.

Giet nu het mengsel in je met bladerdeeg beklede bakvorm en bak het ongeveer 25/30 minuten op 220 graden in de oven.

Serveer de quiche als een lunch gewoon zo of serveer er een rucola salade bij die zowel fris als wat notig is en perfect bij deze quiche past.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten