woensdag 15 april 2015

Vegaburger met jalapeño saus

Ik ben een vlees liefhebber without doubt maar ik hoef niet elke dag vlees te eten om me voldaan te voelen, en ik moet zeggen ik lust gelukkig ook aardig veel buiten het vlees om en dan met name de zoete aardappel en kikkererwten vind ik het lekkerste
Ik kwam op het idee om van deze 2 ingrediënten een burger te maken want ik wist van kikkererwten kun je de lekkerste falafel maken dus waarom niet een burger?
Door de jalapeño saus krijg je toch een klein beetje pit bij je burger en zo heb je een mooi maar vooral lekker geheel van zoet en pittig.




Wat heb je nodig
2 zoete aardappels
1.5 blikje kikkererwten
handje koriander
half handje peterselie
2 keer knoflook
Halve rode ui
1 ei
1 theelepel pimenton ( paprika poeder)
1 eetlepel sap limoen
100 gram bloem

Romige jalapeño saus
3 eetlepels philadelphia
2 eetlepels mayonaise
2 lenteui
2 knoflook
ongeveer 5 stengels koriander
8 stukjes jalapeño ( uit blik)
sap van halve limoen
zout en peper


Lek de kikkererwten goed uit en prak ze vervolgens in een beslagkom grof met een vork.
Rasp met een fijne rasp de zoete aardappel erboven en meng dit samen met de kikkererwten.

Snijd de koriander , peterselie, knoflook en de rode ui fijn en doe dit bij de kikkererwten mix.

Voeg nu het ei , pimenton , limoen sap en de bloem toe en meng het geheel samen tot het stevig en niet meer plakkerig is. Als het nog te plakkerig voor je is voeg dan meer bloem toe.

Bak de burgers op zacht vuur met flink wat olie in de pan totdat het een knapperige buitenkant krijgt.

Serveer de burgers met de romige jalapeño saus die je heel makkelijk maakt door alle benodigdheden ( zie ingrediënten lijstje) bij elkaar in de mixer te doen en dit tot een mooie egale saus mixt. Ik heb jalapeño stukjes gebruikt uit blik die aanzienlijk minder pittig zijn dan gewone verse, Het is helemaal aan jou hoe pittig je het wilt en of je verse of uit blik wilt gebruiken. Ik houd wel van pittig maar 8 kleine stukjes uit blik valt heel erg mee :)

Eet de meat free hamburger met plakjes avocado , rode ui en eventueel nog extra jalapeño´s ! En voilà je hebt een meat free hamburger die pittig, zoet en agh ook gezond is toch?! Eet smakelijk




Geen opmerkingen:

Een reactie posten