donderdag 12 februari 2015

Borrel night #4 , Vlees plankje

Op naar borrel night 4 ( he op vrijdag? jazeker mensen we doen het dit keer op vrijdag!) . En dit keer over vlees. En jawel we houden allemaal van een stukje vlees , gesneden worst of zelfs een gehaktballetje bij een avondje borrelen, en nee ik heb het niet over de bitter garnituur mensen.


Met vlees is het echt niet zo dat je alleen een plakje leverworst of droge worst kan serveren en dat het daarbij ophoud. Er zijn ontzettend veel combinaties met zoet en vlees die perfect zijn voor een avondje borrelen en je ook nog eens niet heel veel werk voor hoeft te verrichten. Ook zoals ik bij de kaas post had gedaan wil ik voordat we verder gaan lezen wel vertellen dat ik geen slager of dergelijk ben en ook hierbij schrijf uit wat ik lekker vind en ik dus zou aanraden uit mijn eigen ervaring.

Parmaham
Parmaham is een een gedroogde rauwe ham uit de provincie hoe kan het ook anders Parma. Parmaham is een ontzettende strikte beschermde naam ( ham) en zo mag de ham alleen Parma ham genoemd worden als het aan bepaalde regels voldoet, je zal het vast al raden maar het moet onder andere verplicht in Parma gemaakt worden en het mag alleen gemaakt worden van de in Italie geboren en getogen varkens. Anyway , parmaham kan je gewoon zo eten zonder iets mee te doen wat heerlijk is maar wat heel populair in Italie is en een van mijn favorieten is parmaham met meloen (cantaloupe meloen). Het enige wat je hierbij hoeft te doen is de cantaloupe meloen in ´schijven´ snijden en de parmaham erom heen wikkelen. Easy as it is!


Serrano ham
Voor mij kies ik altijd tussen de parmaham of de serrano ham maar misschien beledig ik Spanje en/of Italie als ik zeg dat ze voor mij aardig op elkaar lijken qua smaak of waar je het mee kan gebruiken. Als ik dan toch serrano ham haal vind ik het aller lekkerste met bruschetta en vijgen compote.  Het gaat trouwens ook perfect samen met aardbeien en balsamico.

Albondigas
Oke dit is niet even kant en klaar stukje vlees wat je snijd , maar wel heel erg lekker om zo te happen. Albondigas zijn spaanse gehaktballetjes die je regelmatig ziet terug komen bij tapas gerechten. Een van de meest voorkomende ingrediĆ«nten met albondigas is tomaten saus en rode wijn. Ik vind deze balletjes heerlijk om te maken en vervolgens je stokbrood in de saus te dippen

Droge worst
Hier hoef ik niet veel uitleg bij te geven toch? Als je echt hollands bent en van een stukje worst houd dan vind ik dat de droge worst de perfecte keus is ( en nee geen leverworst).
Koop hem bij de slager ipv in de supermarkt en hang hem zelf nog 2 dagen van te voren op aan een spijkertje in de muur zodat hij lekker knapperig korstje heeft maar nog zacht van binnen is.

Biefstuk
Je zal wel denken eh hoezo biefstuk bij een avondje borrelen maar he... ik ben samen met een Uruguayaan dus een echte vleeseter. Koop een klein biefstukje gewoon voor 1 persoon, smeer het in met olijfolie en zeezout en gril hem in de pan met een laag boter en knoflook voor ongeveer 3.5 minuut ( voor een klein biefstukje). Laat vervolgens de biefstuk rusten in aluminium folie met de knoflook en snijd daarna de biefstuk in kleine reepjes. Gewoon om zo te eten of doe het op een stukje stokbrood, een luxe borrelhapje die bij ons standaard op het menu staat.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten