maandag 16 februari 2015

Pasta Bolognese

Vroeger vond ik deze pasta bolognese van mijn moeder maar matig, maar nu als ik het zie, ruik en proef denk ik ahhhh lekker dit is pas echt pasta voor als het koud of regenachtig weer buiten is en je zit lekker warm binnen. Comfort food !!

Gek eigenlijk he dat je soms gerechten vroeger drie keer niks vond en nu juist lekker vind.
Ik denk dat het voornamelijk bij mij met dit gerecht is dat het nostalgie brengt, het ruikt en smaakt naar thuis , naar hoe mijn moeder het maakte en hoe we met z´n allen aan tafel zaten.


Wat heb je nodig
2 bleekselderij
1 winterwortel
1 ui
3 teentjes knoflook
bacon ( op gevoel)
500 gr gehakt
500 gr tomaten uit blik
2 eetlepels tomatenpuree
een forse scheut rode wijn - 100 ml ongeveer-
rozemarijn 
basilicum

Doe in een keukenmachine de bleekselderij , winterwortel , ui , knoflook en bacon en mix dit fijn. Het hoeft absoluut geen puree te worden maar gewoon goed grof gemixt. Fruit dit vervolgens zachtjes aan in een diepe pan met 2 eetlepels olijfolie.

Nu voeg je het gehakt erbij en bak je dit tot het gehakt bruin kleurt. Voeg vervolgens de tomaten uit blik , tomatenpuree, rozemarijn takjes en de scheut rode wijn toe. Voeg naar smaak toe peper en zout, En laat dit geheel nu voor 3 uur zachtjes met de deksel erop pruttelen. Waarom 3 uur? zo laat je alle smaken goed samen komen en krijg je de lekkerste saus!!

Als de saus bijna klaar is voeg je de laatste 5 minuten ongeveer de basilicum blaadjes toe zodat ze smaak afgeven en het niet weg gaat de smaak ( basilicum verliest zijn smaak als je het lang laat meekoken)

Serveer de saus met hoe kan het ook anders pasta en maak het af met parmezaanse kaas.
Bon appetito !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten