donderdag 19 maart 2015

Help, mijn seizoen klok is in de war

Ik zei afgelopen week tegen mijn moeder , heerlijk hoor dat warme weer maar ik heb eigenlijk helemaal geen winter gehad.  Mijn opa en oma gingen altijd ergens in januari voor minstens 2 maand naar Indonesië, overwinteren deden ze dan. Ze gingen bij hun Indonesische vrienden op bezoek maar vooral in het hotel zitten en niks doen, genieten van het weer. Heerlijk leek mij dat altijd , weg met de kou en het grijze weer wat we in Nederland zoveel hebben en weg met die vieze mot regen als je net de deur uit moet


Maar nu , 2 jaar lang woon ik al in Zuid-Amerika waar het vaker warm dan koud is en met de december maand juist het warmste van alle maanden is, hier woon ik dan als echte kaaskop waarvan juist de kerst kriebels komen als de dagen korter worden en we warm binnen zitten. Ja mensen ik vrees dat niet mijn biologische klok in de war is maar mijn seizoen klok is flink in de war.

We zijn nu al bijna op het einde van maart en de mensen in Nederland krijgen lente in hun bol. Eindelijk komen de bloemetjes weer door en de zon schijnt zo dat je met 16 graden het eerste terrasje van 2015 kan pakken. 
Maar waar ik winter wil en warm binnen wil zitten met een dikke trui aan gaat men in Nederland naar buiten om de eerste zonnestralen te pakken. Waar ik snert en boerenkool met een echte rookworst wil eten willen mensen in Nederland alvast aan de cocktails en de tapas hapjes. Waar ik verlang naar een flinke regenbui en dat ik eindelijk een lange jeans aan kan doen wilt men in Nederland eindelijk de jas uit gooien en naar buiten in alleen een vest. Waar ik de geur van regen en kou in het bos mis , missen mensen in Nederland de geur van barbecue in de zomer.

Het voelt alsof ik november en december al 2 jaar lang oversla en om er maar eerlijk voor uit te komen begint het nu zijn tol te eisen op mijn seizoen klok en op mijn heimwee.

Ik had nooit gedacht dat ik het warme zomer weer zat zou zijn geloof mij haha , en ik denk ook zeker niet dat ik het Nederlandse zomer weer zat ben , maar ik wil winter mensen en ik heb ook werkelijk continue het gevoel dat ik aan het wachten ben op volgende maand of die maand daarop dat het kouder word en de winter komt !! Want winter betekend voor mij naar huis gaan , winter betekend kaarsjes aan doen en aan de boerenkool ( of de iets mindere niet zo lekkere stamppot andijvie van mijn moeder). Het betekend oneindige kopjes winter thee en dik ingepakt het laatste rondje met het hondje.

Ik bekeek net de AH facebook en zo nu en dan kom ik pagina's tegen van Nederlandse dingen en blijf ik hangen en scrol ik een eind naar beneden. Nu bekeek ik alle foto's van Albert Heijn die ze van hun klanten op Facebook zette onder het motto: aan de boodschappen kun je de persoon aflezen.
Ik kwam ergens bij foto's uit van 30 december 2014 en zag de mensen met lekkere sjaal om , rode wangetjes , handschoenen aan en zelfs op de foto zag ik kale bomen en regen!!.
Regen dacht ik !! kale bomen !! dat is thuis !! dat is wat klopt volgens mijn seizoen klokje , dat is wat moet komen en waar ik naar verlang.

Ja ik klink vreemd en jullie wonend in Nederland die nu als de dolle zijn met de zon die doorkomt zullen mij echt als gek verklaren, maar sorry. 

Ik wil mijn echte regenachtige koude donkere grauwe Nederland met een gezellige appie heijn reclame , winterthee in de hand en vooral zeuren over wanneer het nou stopt met regenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten