maandag 27 oktober 2014

Lemon merengue taart met zelfgemaakte lemon curd

Ik hou ontzettend van zoete dingen maar meer van het zoet fris , zoete taartjes met citrus vruchten kies ik sneller dan de zoete taartjes met nog zoeter fruit.
Ik denk dat ik mijn eerste lemon merengue taart heb gegeten in Parijs 2012. Nog best kort geleden maar ik weet nog heel goed dat we met onze hele vriendengroep en Matias zijn ouders het weekend in Parijs waren en onze laatste dag waren we opgesplitst omdat we ook in verschillende auto´s naar huis gingen, In ieder geval op de laatste dag gingen Matias , zijn ouders en ik op het terras aan de avenue des Champ-Elysees wat eten en nam ik als toetje een lemon merengue pie omdat ik die werkelijk overal zag. Sindsdien is denk ik de lemon merengue taart een van mijn favoriete.

Dus nu heb ik het recept voor jullie met je eigen gemaakte lemon curd. Wat veel makkelijker is dan je denkt!




ingredienten 
( dit recept is afkomstig van uitpaulineskeuken.nl met kleine aanpassingen van mijzelf )

Lemon curd
50
 gr maïzena
130 gr kristalsuiker
Rasp van 3 citroenen
Sap van 2 citroenen
250 ml water
3 eidooiers (bewaar het eiwit voor je merengue)
60 gr roomboter


Bodem
250 gr bloem
160 gr koude roomboter in blokjes
80 gr witte suiker of basterdsuiker
1 losgeklopt ei
Snuf zout


Merengue schuim
3 eiwitten

100 gr suiker
citroenrasp van 1 citroen ( eventueel een limoen voor de kleur)

het recept lijkt misschien lang maar laat het je niet afschrikken want het is makkelijker dan het lijkt al zeg ik het zelf!


Begin met je bodem door alle ingrediënten samen te kneden in een kom tot het een soepel deeg is. is het te nat voeg dan wat extra bloem toe.
Bekleed je bakvorm met bakpapier of boter en bekleed je vorm met het deeg. Let op dat deeg altijd wat uitzet dus maak niet een te dikke bodem.
Prik gaatjes in de bodem en zet je bakvorm even in de koeling terwijl je bezig gaat met je lemoncurd.

Dan nu de lemon curd. Doe in een pannetje de sap van 2 citroenen en de rasp van 3 citroenen, 250 ml water , 130 gr kristal suiker en 50 gr maizena en verwarm dit op middelmatig vuur.
Blijf roeren zodat alle klontjes eruit zijn !! na een tijdje veranderd je mengsel en word het dikker. ( zoals Pauline het zegt dit lijkt beetje op behang lijm ) 
vind je het voor je eigen gevoel niet dik genoeg het mengsel doe er dan wat meer maïzena doorheen maar dit kan alleen als je het nog op het vuur hebt  
Zodra dit gebeurd haal je het van het vuur en klop je de koude boter erdoor heen.

Klop hierna de 3 eidooiers er doorheen , blijf dit echt roeren!! als je dit niet doet stollen je eieren door de warmte van je mengsel in het pannetje en dit wil je niet.

Verwarm de oven voor op 180 graden

Haal je bodem uit de koeling en giet je lemoncurd over de bodem en bak je taart in plus minus 30 minuten. 
Laat je taart compleet afkoelen terwijl je bezig gaat met de merengue.

Tip voordat je je eiwitten in de kom doet , besmeer de binnenkant van je kom met beetje citroensap , dit helpt vaak dat dat je eiwitten goed stevig worden.( je kom moet sowieso echt vetvrij zijn voor eiwit opschuiven ) 
Klop in een kom je eiwitten stevig. Voeg beetje bij beetje de suiker en de citroenrasp toe en blijf kloppen totdat er mooie pieken ontstaan.

Verdeel het opgeklopte eiwit over je taart en zet het nog even in de oven met de boven grill aan totdat het een klein beetje verkleurd de bovenkant. Als je een brander hebt voor bijv. crème brulee kan je je eiwit ook branden ipv in de oven te doen.


ik heb mijn merengue meer laten verkleuren dan normaal
dit omdat ik met de hand de merengue heb geklopt
en dus niet zo stevig was als dat het zou zijn met de mixer.

Je lemon merengue taart is nu ready to eat !!

Enjoy!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten