woensdag 15 oktober 2014

Wij en zij

Net als elk ander land heeft Nederland bepaalde gewoontes en tradities , en al is het niet eens specifiek de tradities , het is onze manier van leven die voor ons normaal is maar voor mensen uit het buitenland heel nederlands is.
Op het moment dat je als Nederlander in het buitenland woont en al helemaal als je als Nederlander een relatie hebt met een niet Nederlander merk je pas echt de verschillen van hoe anders je bent opgegroeid , wat je vanuit huis mee krijgt en hoe je leert in Nederland te leven.
Ik zelf ervaar nog dagelijks de verschillen en hoe grappig het is dat je ineens ziet wat misschien heel normaal in Nederland is dat dat in een ander land niet zo normaal is , en zo ook andersom.
Ik heb voor je opgeschreven wat ik mee maak waarmee ik de verschillen merk , goed en minder goed.
Lees je mee?



  • Het bekendste wat wij allemaal als Nederlander zelf ook weten is dat wij ontzettend vroeg eten , ikzelf at vroeger altijd rond 19:00/20:00 avond eten en dat was voor Nederlandse normen al laat. Hier in Zuid-Amerika eet men zelfs nog later , denk aan een uur of 21:00 en in de zomer kan dit zelfs na 10en oplopen! 
  • Kinderen in Nederland gaan over het algemeen vroeg op bed vanwege school , Hier in Zuid-Amerika gaan vrij weinig kinderen vroeg op bed. Matias zijn neefjes en nichtje gaan bijvoorbeeld vaak naar bed wanneer de ouders ook naar bed gaan. ( woonde je nu maar toen je klein was in Zuid-Amerika ;) )
  • Wij als nederlanders mogen onszelf heel gelukkig prijzen hoe de scholen zijn geregeld , ja ik weet het op het moment dat je zelf naar school gaat is het verschrikkelijk saai (neem van mij aan ik ben een van de betere voorbeelden ;)) maar in Zuid-Amerika geld bij scholen dat je public en private hebt , zoals je misschien al vermoed voor public betaal je niet maar hoef je niet te rekenen op de betere lessen , en weinig mensen hebben geld voor private school waarbij zelfs de lessen nog niet eens voldoen aan wat wij als nederlanders leren op en basisschool en middelbare school. 
  • Ook mogen wij ons heel gelukkig prijzen met onze gezondsheidszorg in Nederland , want ook in Zuid-Amerika geld hier het public en private systeem , en zelfs bij een private hospital mag je handje contantje afrekenen na een ziekenhuis bezoekje zelfs al ben je lid van het ziekenhuis ( een verzekering bestaat over het algemeen niet , als je lid bent van een ziekenhuis betaal je wel minder dan een niet lid ) , een operatie voor een blinde darm onsteking zonder lid te zijn van een private hospital kan tot 12.000 !!!! dollar in kosten oplopen en dat moet je echt helemaal zelf tot de laatste cent betalen.
  • Zuid-Amerikanen die nederlanders kennen noemen de mensen in Nederland vaak koud van binnen , wij zijn misschien wel close met vrienden of familie maar laten dat niet elke dag zien, of we zien elkaar niet elke week. Daarentegen Zuid-Amerikanen zijn zo ongeveer om de 2 dagen bij elkaar , Zondag is sowieso de standaard familie dag en er word elke dag wel met elkaar gebeld. Te amo en te quiero ( ik hou van je ) word in bijna elk berichtje wel gebruikt onderling de familie. ( mam , pap ik hou van jullie maar nee sorry ik ga dat niet elke dag te zeggen :P )
  • Ondanks dat wij als nederlanders Zuid-Amerikanen misschien te veel van het goede vinden onderling met elkaar staan ze wel allemaal voor je klaar wanneer het nodig is , het maakt niet uit of je de vriend van de vriendin van de nicht bent , als je hulp nodig hebt zijn ze er voor je en daar kunnen wij als nederlanders soms best wel wat van leren vind ik
  • Vroeger als je bij opa en oma at , dan at je vaak warm tussen de middag . Dat is ook hoe ik het ken van mijn opa en oma , warm eten tussen de middag of een broodje met een kop soep.( en heel soms haalde mijn opa een kroketje of had mijn andere opa en oma restjes van de chinees van de dag ervoor , yumyum) Hier in Zuid-Amerika word echter altijd warm gegeten ´s middags en dan niet een kopje soep, nee gewoon echte maaltijden die wij als avond eten verorberen.
  • Zoals Matias het zegt zijn wij als nederlanders sneller zelfstandig op jonge leeftijd , daarmee wilt zeggen dat wij sneller alleen naar de stad/ dorp gaan/ mogen op jonge leeftijd bijv. (hoe oud was jij toen je voor het eerst alleen ´op stap´ mocht? Of dat je bijv. naar de bioscoop ging en dan in je up in de bus naar Groningen ging nadat je met je moeder samen de bus tijden had bekeken)
  • De wegen in nederland zijn hemels om te rijden met de auto , geloof mij als je in Zuid-Amerika met de auto rijd , neem dan geen spullen mee met kans op morsen , alles gaat geheid door de auto heen want gaten , hobbels , scheuren in de wegdekken zijn gewoon as usual hier.  
  • Ook het verkeer is Nederland een geschenk uit de hemel, pas na meer dan een half jaar ben ik voor het eerst alleen de auto in gestapt in Uruguay want jemig verkeersregels bestaan er misschien wel maar geen kip die zich daar aanhoud. Het is gaan met die banaan en wie het eerst is wie het eerst maalt , en die toeter waar je in Nederland een fikse boete voor krijgt wordt hier gewoon gebruikt alsof er een heel orkest op straat is!
  • Ik hou van brood , je kan mij zelfs voor avond eten blij maken met een heerlijk broodje belegd met oude kaas , filet american, een tosti ,of een lekkere club sandwich. Mmm alles is lekker op brood ( ik krijg nu al heimwee honger ) Hier in Zuid-Amerika kennen ze wel brood maar blijven ze in de supermarkt steken op stokbrood en van dat zoete amerikaanse brood in zo´n chemische plastic verpakking. Men eet vrij weinig brood en al helemaal niet als lunch, het word hooguit gebruikt getoast in de ochtend met jawel een kilo dulce de leche erop ( zie zoet zoeter zoetst verder op)
  • Afspraken , tijd ...... tsjah volgens mij is het wel bekend dat hier in Zuid-Amerika daar niet heel strikt mee om word gegaan ( of wij als nederlanders zijn juist te strikt ermee ) Als iemand met je afspreekt om bijv. 15:00 reken daar dan maar minstens een half uur extra bij op want vaak vertrekken ze dan pas om 15:00 als het al niet later is ;) .hier geld het uit en thuis : mañana mañana ( morgen morgen ) en eigenlijk stiekem hopen de mensen hier dat de dingen vanzelf naar ze toe komen ipv dat ze er iets voor moeten doen.
  • Waar ik in Uruguay echt van stond te kijken was toen ik mijn tijdelijke visum moest regelen ik minstens vanaf 06:30 buiten in de rij moest wachten voor het ministerie gebouw ( die pas 09:00 open ging) en dan vervolgens nummertjes werden uitgedeeld en je vervolgens als je geluk had alsnog tot 12:00 binnen moest wachten tot je nummertje eindelijk aan de beurt was, van de 3 keer dat ik vanaf 07:00 in de rij daar heb staan wachten stonden er al een stuk of 20 mensen voor mij die er vanaf 05:00 al stonden te wachten voor hun visum etc. En dan vinden wij dat in Nederland er soms dingen traag gaan bij het ministerie , geloof mij na vanaf 07:00 in de kou staan te wachten voor een visum verander je echt wel van gedachten.
  • Wauw het vlees in Uruguay , als je dat eenmaal hebt geproefd vind je dat wij in Nederland maar een saai en duur assortiment van vlees hebben , Uruguay staat dan ook wel bekend als het vlees land ( heb je wel eens achterop de verpakking van excellent biefstuk van albert heijn gekeken ? Dat is namelijk vlees uit Uruguay , het is niet voor niets excellent vlees ) Maar in Uruguay koop je gewoon even 3 kilo ( half kilo per persoon rekenen ze ) rib van de koe voor op de barbecue en betaal je maar 13 !! euro , of even een halve kilo biefstuk , echt malse heerlijke biefstuk betaal je plus minus 8 euro voor ... en dan betalen wij in Nederland voor 2 kleine stukjes al 6 euro of meer, yep Uruguay you score !

hier de echte uruguayaanse mate met asado op de achtergrond
 ( nee dit is geen openhaard maar de barbecue)
  • Zoet zoeter zoetst , bij het ontbijt en bij de mate ( een soort sterke thee wat voornamelijk word gedronken in Uruguay ) word er alleen maar zoete dingen gegeten , ik ben dan wel een zoetekouw maar zelfs ik vind het hier vaak te zoet allemaal , Dulce de Leche een soort caramel ( wat heel makkelijk te maken is van een blikje gecondenseerde melk ) word overal maar dan ook echt overal op gesmeerd en dan ook meteen maar een halve kilo , die gebitjes hier gaan niet lang mee vrees ik.
  • Het salaris in Nederland is simpelweg beter , het leven hier in Zuid-Amerika is op veel plekken duur en de mensen verdienen niet naar ze moeten verdienen om hun leven te bekostigen , een vrachtwagen chauffeur hier verdient bijvoorbeeld met fulltime werken minder dan 500 euro per maand .... voel je je al wat rijker nu als nederlander?
  • Hier in Colombia zie je werkelijk waar bijna alle dames waar wel iets aan is gedaan door plastiche chirugie , dacht je altijd dat die colombiaanse dames zulke mooie billen hadden? Die gaan daarvoor gewoon even snel naar de plastische chirugie om het vet uit hun onderrug te halen en vervolgens in de billen te spuiten , het is hier de normaalste zaak van de wereld en het is dan ook meer dan de helft goedkoper dan dat het in Nederland zou kosten.
Ik kan waarschijnelijk nog veel meer dingen opnoemen over wat wij als nederlanders anders hebben met hier , en dan heb ik nog niet eens over gehakt dag , patat dag , stampotten etc geschreven !! ( of wat dacht je van drop ...... ) maar over de verschillen van eten en typische gerechten van hier zal ik een andere keer schrijven.

Wat vind jij dat echt typisch is voor ons als nederlanders? Let me know !

Con carino

Ps : alles wat hierboven staat geschreven is gebaseerd op wat ik heb meegemaakt of wat mij is opgevallen ( en is ook geschreven naar mening van Matias ;) )


Geen opmerkingen:

Een reactie posten