vrijdag 17 oktober 2014

Things i miss

Zodra je ver weg bent echt ver ver weg , ga je ineens allemaal dingen missen die je misschien eerst helemaal niet zou missen , of zelfs dingen die je eerst niet eens zo lekker vond en nu juist wel. Juist omdat het niet binnen handbereik is wil je het hebben.
Ze zeggen wel eens dat als je tegen een kind nee zegt de verleiding groter is om het juist wel te doen. Of wat dacht je van sluik reclame , dat ze in goede tijden bijvoorbeeld Albert Heijn producten of haribo in beeld brengen , meer dan de helft van de mensen krijgen op het moment dat ze het op de tv zien er zin in.
Er is zelfs ooit een experiment gedaan met een Coca Cola flesje die heel snel in beeld werd gebracht tijdens een film (zo kort dat het bijna niet eens opviel) en de verkoop van de Coca Cola steeg met meer dan 30% procent tijdens de reclame van de film !!
Nou, ik heb het gevoel dus alsof er overal en altijd sluik reclame bij mij is met alle producten die ik juist niet kan krijgen hier in het buitenland , en waarom word de wil nou groter als je het niet kan krijgen ??? .... zucht

Lees mee met wat ik mis , en sorry als ik je honger bezorg ;)


  • Kaas !! ja duuh lekker voorspelbaar he , ik mis echt oude kaas ( old amsterdam kom hier !!! ) De supermarkten hier verkopen wel Holandesa kaas maar nee dank je dat is gewoon kaas die hier is gemaakt en die echt geloof mij naar niks smaakt.... ik voel bijna schaamte bij mij naar boven komen dat mensen denken dat dat is hoe onze kaas smaakt.
  • Pijnboompitjes! Die had je zeker niet verwacht he ? Ik hou echt van pijnboompitjes en strooi er ook zo een vol zakje van door mijn salade of op een lekker broodje carpaccio , maar helaas pindakaas in Uruguay en nu ook in Colombia heb ik de pijnboompitjes tot nu toe niet gevonden . Balen....
  • Brood , zoals ik eerder al had gezegd is Nederland echt een brood land en hebben wij dan ook volop keus uit wat voor soort brood wij kopen , ik was en ben echt verzot op het passie en liefde brood van de Albert Heijn , ik vind brood gewoon zo lekker maar ook hier in Zuid-Amerika helaas pindakaas , zo´n uitgebreid assortiment als dat wij in Nederland hebben hebben ze helaas niet hier
  • Drop ( en dan met name oldtimer en munt drop) . Drop is ook best voorspelbaar dat je dat als Nederlander mist omdat het gewoon echt heel Nederlands is en ook bijna niet te koop is buiten Nederland. Klaar end of discussion
  • cuerenta y tres , haha ja een van mijn favoriete alcohol is cuerenta y tres omdat het zo lekker zoet is , en omdat het uit Spanje afkomstig is zou je toch wel een beetje verwachten dat het hier in Zuid-Amerika verkrijgbaar is maar neeeeee , het is hier niet verkrijgbaar en zelfs toen we erna vroegen bij een soort slijterij kenden ze het niet eens :(
  • Filet american , aaaahhh ik mis filet american !! ik heb wel op internet gevonden hoe je het zelf kan maken maar tot nu toe heb ik het nog niet geprobeerd , maar gewoon 1 broodje met filet american en uitjes please??
  • Snoep is snoep en zoet is zoet , ja i know maar toch heeft de schepsnoep van de Kruidvat of van de Jamin iets speciaals , die zilveren cola ballen van de Jamin waarbij je letterlijk je tanden breekt als je te vroeg erop bijt , of die jawbreakers ( dan wel de zoete niet die hete ) waar je uur lang op een hamster lijkt door die jawbreaker in je mond. En de cola flesjes van de Jamin , nee niet de gewone cola flesjes van haribo , de wat zachtere doffere van kleur cola flesjes.... Of wat dacht je van die super zoete gesuikerde aardbeien van de Kruidvat , gummy hartjes of zure beertjes . Zodra ik de Jamin zie of de snoepbakken bij de Kruidvat ben ik echt een klein kind . Ik WIL snoep ik wil ik wil ik wil !! dus ja ik mis ik mis ik mis !!!
  • De keuze van Albert Heijn mis ik , ik ben een Albert Heijn kind ..... ik vind Albert Heijn gewoon altijd goed en ik vind dat ze goede lekkere producten en uitgebreid assortiment hebben en over het algemeen is het altijd goed ( of nouja meestal) aangevuld .. het is altijd als je ergens anders woont zoeken en in alternatieven denken als je een van je recepten wilt maken , de meest simpele dingen kunnen soms de buitenlandse supermarkten niet hebben ( lipton ice tea , redbull ? Dat hebben ze dus niet in Uruguay ) of waar jij denkt dat het zou moeten liggen is het gewoon onvindbaar, ik vind het fijn dat je bij je eigen supermarkt precies weet wat er is en wat ze hebben , het is als een soort van supermarkt thuis !!
  • het weer .... NOT haha het enige wat ik nog kan missen is als het lente is in Nederland en ik zit in de tuin van mijn ouders terwijl ik de vogels hoor , of als het zo lekker zacht regent tegen het raam aan maar het ruikt zo lekker naar het bos buiten , maar nee sorry nu ik in Colombia ben waar ze geen seizoenen kennen mis ik het weer van Nederland echt niet ( is ook niet zo moeilijk volgens mij ). Elke dag is het hier van dat lekkere weer dat je kunt vergelijken met hoe wij lente/zomer in Nederland hebben. Het regent wel vaak in de avond maar he dan zit ik toch binnen en doe ik lekker de kaarsjes aan en mijn pantoffels aan , geen probleem!
  • Terrasjes is typisch Nederlands maar wel gezellig , in Zuid-Amerika zie je bijna geen terrasjes omdat alle eetgelegenheden binnen in de shopping zitten. Ik mis soms wel de gezelligheid van buiten zitten op het terras met mooi weer en mensen kijken , maar gelukkig zit er voor ons appartement een park waar we met mooi weer ook kunnen zitten alleen helaas worden we daar niet bediend ;)
  • Ook uitgaan gelegenheden zijn we heel ruim bedeeld mee in Nederland , ik vond het echt heel relaxed dat je de keus had welke dag het ook was om naar de stad te gaan , voor even snel een drankje of om de hele nacht door te halen , de mogelijkheid was en is er altijd. Nu moet ik dat drankje thuis doen en ook nog eens zonder cuerenta y tres ........ zielig he !!
  • De warmte in huis , Huizen in Nederland hebben goede isolatie en wij hebben dan ook in bijna elke kamer wel een verwarming staan , helaas in ons appartement in Colombia hebben we geen verwarming en hebben we geen dubbele ramen ... brrr
  • Imono ik mis je sushi !! Imono Groningen is echt een van mijn favo sushi restaurantjes en ik ben dan vaak ook stinkend jaloers als ik foto's op facebook of instagram voorbij zie komen van mensen die daar eten , ik mis mijn nummer 19 fried ebi maki !!!! ( voor degene die daar binnenkort gaan eten , het is echt niet verkeerd om het recept daarvan te vragen voor mij hoor ;) )
  • Hoe krijgt de Hema het toch voor elkaar om hun rookworst ( die officieel van Unox schijnt te zijn) zo lekker te houden en zo niet na te maken. Ik heb elke rookworst gekocht en geprobeerd zo te krijgen als die van de Hema en de enige die er in de buurt kwam was de boeren rookworst van de Albert Heijn die ze nu ook niet meer verkopen. Anyway i loooooove rookworst van de Hema , wie niet?? lekker met veel mosterd erop gewikkeld in een papieren servetje waarmee je handen toch wel vies worden , en dan die ´knak´ die je hoort als je erop bijt zo lekker knapperig velletje zit eromheen. Zo Lekker zo zo onwijs goed !!!! het is niet bepaald gezond voor je maar ik kan dit elke dag eten no problemo. Dus Hema als jullie nou jullie rookworsten eens vacuüm verkopen dan kunnen mijn ouders ze ook een keer meenemen naar mij toe!

  • Ikea , oef als hier een Ikea zat had ik allang zonder problemen nieuwe slakommen , soepborden en noem maar op gekocht. Ikea maakt het gewoon allemaal makkelijker om goedkoop mooie dingen te kopen en dat is zeker als je telkens niet zeker bent van hoelang je ergens woont zeker wel handig om in de buurt te hebben. En de geurkaarsjes van ikea ( de appel kaneel !!) zijn ook zo lekker! Ik ben net aan mijn laatste pak geurkaarsjes van de ikea begonnen en het vooruitzicht op nieuwe duurt nog zo lang !!
  • de frikandellen, de kroketten , kaassouffle , de patatjes oorlog... IK MIS DIT !! geen enkel frietje smaakt zoals een Nederlands frietje en dan vooral het patatje oorlog van de max naast de shooters na een nacht de stad in zijn te geweest, en ik heb al een keer zelf geprobeerd om een kroket te maken maar nopnopop... het smaakte niet zoals een echt lekker Kwekkeboom kroketje , of ohhhh een frikandel speciaal .... zucht nu ik dit zo schrijf heb ik echt echt giga trek in een bord vol kroketten frikandellen en patatjes oorlog ..... mensen mensen , dat je zoiets zo erg kan missen....
  • Boeren yoghurt van Campina is echt lekkere dikke frisse yoghurt , de enige yoghurt die in Zuid-Amerika in de buurt komt van de Campina boeren yoghurt is Griekse yoghurt en voor de rest hebben ze alleen maar yoghurt dat zo vloeibaar als dikke melk is , maar zelfs dan nog blijft de boeren yoghurt toch de beste yoghurt . Ik at het niet eens elke dag maar zo´n lekker bakje yoghurt met aardbeien kan je gewoon niet weigeren
  • Droge worst , net als kaas zo voorspelbaar , oude droge Groninger worst .. do i need to say more?


als ik zo terug lees wat ik nu al heb opgeschreven voel ik me echt een grote vreetzak.... nee wacht ik ben gewoon een bourgondiër !! ik hou van eten , ik kan er echt van genieten en daarom bestaat het ´ik mis lijstje´  ook meer uit eten dan uit andere dingen , het eerste wat ik dan ook bijvoorbeeld deed de laatste keer tijdens onze vakantie in Nederland was om 09:00 een broodje rookworst van de Hema halen. Yup that´s me !! i´m a food junkie en als het kon zou ik werkelijk waar alles wat ik mis van eten verschepen naar waar ik ben.

herken je zelf ook wat van de dingen die ik heb opgeschreven die je zelf al mist tijdens een vakantie of dergelijk?

con cariño

ps: volgende keer wat ik hier WEL heb en juist in Nederland NIET



Geen opmerkingen:

Een reactie posten