donderdag 16 oktober 2014

Pepernoten meets South America

I´ll be honest , ik heb denk ik vroeger te veel pepernoten gegeten en ben er echt voor een onwijze lange tijd zat van geweest . Af en toe ging er dan wel een choco pepernoot doorheen ( en dan ook alleen de witte choco pepernoot) maar verder ook niet meer. En bij de pepernoten snoep mix jatte ik alleen de snoepjes eruit.
Maar toen ik vorig jaar naar Uruguay verhuisde kreeg ik in wel geteld 3!! pakketten pepernoten toegestuurd , en zelfs van mijn moeder een KILO zak pepernoten terwijl ze volgens mij toch echt wist dat ik niet zo´n fan van de pepernoten was.

Anyway daar zat ik dan met al die pepernoten in Uruguay die ik no way allemaal zelf zou opeten, dus besloot ik dat ik aan Matias zijn familie pepernoten uit zou delen en natuurlijk het hele verhaal erbij uit te leggen over het strooien en sinterklaas en zwarte piet.
En toen ik voor ze de grote kilo zak open deed  , ik rook .... en ik rook thuis !! de sinterklaas van thuis rook ik , de gezelligheid rook ik , ik was er ineens niet meer zo zat van maar vond het nu juist wel lekker.
Waarschijnlijk zodra je weg bent uit je eigen land vind je ineens alles wat typerend voor je thuisland is lekker , juist omdat het je aan thuis doet denken en alle herinneringen weer naar boven brengt


Goed , had je gelezen bij mijn vorige artikel dat ik vertelde dat Zuid-Amerikanen bij werkelijk waar alles dulche leche eten ?? Ik ben aan het ´knippen en plakken´ geweest met onze Hollandse pepernoten en heb er mijn eigen draai aangegeven op z´n Zuid-Amerikaans!
Een wat uitgebreidere ( lekkerder al zeg ik het zelf) variant op onze pepernoot. Lees verder voor het recept van mijn Hollandse pepernoot met een snufje Zuid-Amerika
Enjoy! en let me know als je het ook probeert en hoe het je smaakt!;)


Ingrediënten voor de makkelijke weg
  • 1 zak pepernoten
  • 1 pot bebogeen ( eigenlijk is bebogeen geen dulche leche maar het lijkt er het meeste op qua kant en klaar product)
  • 200/250 gr plus minus chocolade om te smelten

Ingrediënten voor de echt alles homemade weg
  • 150 gr boter
  • 125 gr donkere basterdsuiker
  • 10 gr speculaas kruiden ( ik heb koekkruiden gebruikt)
  • 250 gr zelfrijzend bakmeel
  • 2 tot 4 el melk
  • 1 blik gecondenseerde melk
  • 200/250 gr plus minus chocolade om te smelten


als je voor de homemade weg gaat begin je met je blik gecondenseerde melk te laten koken , haal het etiket eraf en kook dit op zacht vuur in een pan gevuld met water voor 3 uur lang ( zorg er echt voor dat het blikje onder water staat) . Na de 3 uur koken laat het even afkoelen en in je blikje is nu de gecondenseerde melk veranderd in dulche de leche! ( het is even wachten maar geloof mij het is lekkerder dan bebogeen)

  1. Verwarm de oven op 160 graden
  2. Kneed in een kom de boter , suiker , speculaaskruiden , zelfrijzend bakmeel en een snufje zout samen tot een deeg
  3. voeg lepel voor lepel de melk toe aan het deeg zodat het een mooi soepel deeg word ( voeg de melk toe naar je eigen gevoel , ik heb maar anderhalve lepel gebruikt)
  4. Maak kleine balletjes van het deeg en leg ze op een bakplaat die belegd is met bakpapier of ingevet is, druk vervolgens de balletjes een beetje plat
  5. bak je pepernoten in 15-20 minuten gaar en lichtbruin in de oven
  6. laat ze voor 10 minuten afkoelen


  1. Nu pak je je zelfgemaakte dulche de leche of bebogeen erbij en besmeer je de platte kant van 1 pepernoot met je dulche de leche en plakt er een andere pepernoot bovenop ( een soort van hamburgertje maak je )
  2. doe dit met al je pepernoten , en leg ze apart.
  3. Smelt nu je chocolade au bain marie ( kook water in 1 pan en doe daarboven op een hitte bestendige kom die het water NIET mag aanraken , doe de chocolade in de kom en laat het voorzichtig smelten , de chocolade smelt mooi door de stoom van het water onder je kom)
Als je chocolade helemaal gesmolten is dip je je dulche leche pepernoten een voor een in de chocolade en laat je ze opstijven op een plaat in de koelkast ( dit doe je om te voorkomen dat door de warmte van de chocolade je pepernoten gaan verschuiven) 
ik zelf heb de pepernoten met 2 lepels telkens gedipt in de chocolade , maar je moet doen wat jij het prettigste vind




Als je chocolade mooi is opgestijfd is het nu tijd om te smullen van je dulce de leche pepernoten !!

ps : een makkelijke maar ook lekkere variant bij je zelfgemaakte pepernoten is om een klein toefje dulche leche op je ongebakken pepernoten te doen en ze zo in de oven te doen , let wel op dat je karamel niet teveel uitloopt .
En ik heb de pepernoten met de dulce de leche iets korter gebakken zodat ze niet heel hard waren om op te eten


Con cariño


Geen opmerkingen:

Een reactie posten