dinsdag 28 oktober 2014

Van huis naar thuis

Je eigen plekje hebben , je eigen plekje hebben maakt dat je je thuis voelt. Het maakt dat je je warm voelt in je huis , een plek waar je graag bent , waar je geur hangt de geur van thuis.
De plek waar je elk hoekje en kastje weet , je weet waar precies wat waar staat .
Thuis is de plek waar je nadat je door de regen en de kou bent gefietst je binnen komt schoenen uitschopt en op de bank ploft zonder je verder de hele avond te verroeren .
Thuis is de plek waar je je vrienden met alle liefde uitnodigt en de hele avond borrelt.

Maar hoe maak je van een huis je thuis als je niet weet hoelang je in dit huis bent.
Hoe maak je je eigen plekje ver weg van waar je roots liggen.
Nu ik al voor de 2e keer buiten mijn eigen thuisland ben verhuist en ook niet even een straat verderop leer ik steeds meer hoe je op een nieuwe plek in andermans huis je toch voor de tijd dat je er bent je plekje maakt
En doordat ik telkens uit mijn bagage leef leer je ook echt wel wat mee moet in de bagage om op de nieuwe plek je plekje te maken.
Ik heb zo mijn vaste spullen die niet mogen ontbreken , dit is mijn houvast aan een thuis , mijn spulletjes die ik nog wel in de koffer kan proppen die mij het gevoel geven dat dit mijn plek is.


Mijn vaste spullen die niet mogen ontbreken zijn 

  • Blond thee bekers en dan ook nog 3 XL stuks ( hoe krijg je het in je bagage gepropt haha) ik heb mijn blond bekers allemaal gekregen , van mijn ouders en 1 voor sinterklaas , Het begon met 2 normale blond bekers die ik van mijn ouders voor mijn verjaardag kreeg en vervolgens kreeg ik afgelopen zomervakantie nog 2 XL blond bekers met het thema Nederland.
  • Een vaat en handdoek met ook het thema Nederland. Mijn moeder had die als verrassing in mijn koffer gestopt toen ik voor het eerst uit Nederland verhuisde dus ja die ondanks dat het maar een vaat en handdoek is gaan altijd mee.
  • Kookgerei : een silicone spatel , kwastje van de hema , een thee ei , roze en blauwe sushi stokjes , koekjesvorm, 
  • Mijn kussen en mijn dekbed overtrek. Al vanaf ik klein was nam ik op vakantie mijn eigen kussen mee en nu is dus ook het dekbed overtrek bij gekomen. Zodra ik mijn eigen kussen en overtrek zie voelt het niet meer alsof ik in een vreemd bed lig en dat is echt een big deal voor mij om het gevoel van een eigen bed te hebben
  • 2 voorlees boekjes en een foto boekje. Dit klinkt misschien apart maar een van de voorlees boekjes is welterusten kleine beer en ondanks dat het een kinderboek is past het precies bij mijn leef situatie en altijd als ik het doorlees krijg ik een brok in mijn keel zovan ´ achter dit verhaal zit mijn thuis.
  • Geurkaarsjes van de ikea , Zodra ik een geurkaarsje van de ikea aan heb en dan met de name de kaneel appel geur ruikt het huis niet meer naar een vreemd huis maar naar de geur die ik ken van thuis
  • 2 Donna hay kookboeken en ja een daarvan weegt best wel wat , maar ik kijk er misschien niet elke dag in het is wel wat ik mis als ik het niet heb.
  • Briefje geschreven door mijn ouders toen ze op bezoek waren in Uruguay , soms lees ik het en dan voel ik mij best trots met zulke ouders ( en ook beetje op mijzelf ;) )
  • Koek&speculaas kruiden , ha deze heb ik eigenlijk aan mijn moeder te danken die mij telkens nieuwe opstuurt voordat ik überhaupt een heb opgemaakt , allemaal voor de ´familie prins´ appeltaart of ik strooi het door de koffie . maar hij gaat in ieder geval altijd mee en is dankzij mijn moeder toch mijn stukje thuis
  • Curacao foto boek van 2013 samen met Amanda en Juan , foto's spreken al voor zich en zo ook dit fotoboek !
  • Rituals producten, dit heb ik nu al een tijdje niet gehad maar in het begin heb ik telkens rituals geurstokjes meegenomen omdat net zo met de geurkaarsjes is dat zodra ik het ruik ,ruik ik thuis.
  • Mijn Lion king handdoek die ik heb gekregen van mijn vader in 2003 in Londen na de musical the lion king , een vader en dochter momentje ;) en sindsdien neem ik hem altijd overal mee.
  • Plaid voor over de bank van Ikea , want wie vind het niet heerlijk om op de bank onder je eigen kleedje te liggen 
Het is soms best raar om telkens in iemand anders zijn huis te leven met spullen die je zelf niet hebt uitgezocht  en er zijn dan ook echt duizend dingen die ik graag zou willen hebben voor in huis maar het kopen ervan op dit moment geen nut heeft. Maar deze spulletjes die ik toch altijd net in mijn koffer weet te proppen maakt het wel een beetje beter  een beetje gezelliger in een ander huis.

Wat heb jij in huis wat jouw huis thuis maakt ?! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten