woensdag 21 januari 2015

Mijn favoriete lunch plekjes in t´ Noorden

Oke oké ... Met mijn favoriete plekjes in het noorden doel ik meer op Assen , Groningen en Roden want dat zijn toch de plekken waar ik het vaakst ben dus ook de meeste keren heb geluncht.
Maar in deze 3 steden , dorpen hoe je het ook wilt noemen zijn leuke plekjes om lekker snel of uitgebreid te lunchen of een kop koffie te doen. Benieuwd naar wat mijn favoriete plekjes zijn? Lees dan gauw verder.






Roden


Dit prachtige plekje zit verscholen in hoe kan het ook anders het mensingebos in Roden. Veel mensen weten niet dat er dus een brasserie zit bij de Cuisinerie Mensinge waar je behalve lekker kunt lunchen ook heerlijk relaxed kan zitten op het terras buiten. In de zomer zie en hoor je de ooievaars die op het dak zitten bij het landgoed mensinge. Als je hier gaat lunchen is vooral het idee rustig aan doen en geniet! Ik ben hier in de zomer geweest met Matias , schoonmoeder en mijn ouders en we hebben heerlijk buiten gezeten , ontzettend rustig aan gedaan en natuurlijk niet te vergeten lekker gegeten. 




Assen


Dit was een van de eerste koffiezaakjes waar ik ging lunchen en dat was dan vaak als mijn moeder en ik weg kwamen van mijn oma of als we een moeder&dochter dag hadden.
Ze hebben hier behalve een ruime keus aan koffie en thee ook een grote keus uit wel 18!! soorten ice tea, en nee dat is niet ice tea uit een pakje mensen dat is echt goede verse maar vooral speciale ice tea met bijzondere smaken.
De broodjes zijn ambachtelijk lekker , dus niks geen gewoon wit of bruin brood maar je kan kiezen uit : natuur , olijf of donker brood. En waar ik dan van hou is dat het zo lekker zacht met een knapperige korst is. Mijn aanrader is de smoked chicken en de italian classic! Loop vooral na afloop even binnen en kijk rond naar alle leuke en vooral lekkere dingen die ze verkopen!!




Groningen

Oh Doppio, mijn meest favoriete plek om koffie te drinken en af en toe die heerlijke american cookies te eten die ze bij de kassa verkopen. Hou jij van ruime keuze , goede koffie , en minimalistisch maar oh zo goede ontbijt en lunch kaart? Een moderne maar gezellige inrichting waar je 'uren' lang kan zitten ?  dan is Doppio de plek voor jou. Ze spelen goed in op het seizoen door speciale soort koffie aan te bieden , zo hebben ze in de zomer heerlijke iced karamel macchiato en gaan ze in de winter voor spiced cranberry tea of salted karamel de luxe, maar vrees niet als je niet van koffie houd , ze hebben ook een uitgebreide keus aan thee!.
Voor de lunch heb je een kleine maar vooral lekkere keus uit verschillende soorten salades , sandwiches en grilled sandwiches. Wat leuk en vooral lekker is is dat je zelf keus hebt uit 3 soorten brood voor je sandwich. ikzelf ben verzot op de geitenkaas sandwich of de geitenkaas salade, maar de italiaanse tosti is ook een die je moet hebben geprobeerd, vooral met de huisgemaakte yoghurt limoen mayonaise erbij is een topper en maakt het helemaal af. ( ik heb nog de tosti proberen na te maken maar alsnog is die bij doppio de beste ;) mijn poging vind je hier ) 


Niet de meest charmante foto he ;)

Pigalle is een van mijn eerste lunch plekjes in Groningen die ik mij kan herinneren en dus onderdeel van mijn jeugdsentiment en daardoor ook een van mijn / onze vaste plekjes. De meest belangrijkste reden is dat ik er ooit heb gegeten met mijn ouders en broer en dat de elektriciteit uitviel waardoor we noodgedwongen met kaarslicht moesten lunchen, wat wel erg gezellig was. Pigalle is een goede en niet dure plek om te lunchen , het is vooral populair onder de studenten met name ook doordat er zoveel studenten werken maar dat neemt niet af van de sfeer.
Je hebt een goede en ruime keus aan belegde broodjes die beginnen bij bijvoorbeeld een petit pain met kruidenboter voor 1,95 tot aan een italiaanse bol met gerookte zalm voor 5,10. Mijn tip of nouja mijn vaste keus is de ciabatta met garnalen salade, maar ik las net dat ze bij specialiteiten  een bourgondische gebakken bol belegd met carpaccio , oude kaas ,truffel mayonaise , pijnboompitten en rucola hebben voor maar 7,25. Sounds good !!


Ik heb een jaar lang gewerkt bij het feithhuis voor mijn opleiding aan de hotelschool dus heb ik ook vele lunches voorbij zien komen. Bij het feithhuis worden de mensen opgeleid met de barista cursus en ben je dus ook bijna altijd gegarandeerd van een goede lekkere cappuccino 
Wat ik het meeste zou aanraden daar ook al valt het niet echt onder de lunch is de high tea,  ik heb vele high tea´s geserveerd tijdens lunch tijd en ook vele keren verlekkerd gekeken naar de gebakjes en de scones die er bij zitten.  Een gewone high tea bij het feithhuis kost 16.50 en daarbij heb je gebakjes , bonbons , mini sandwiches , muffins en scones , huisgemaakte quiche en croissant rauwe ham. Toen ik er nog werkte kreeg je o.a. appeltaart , passievruchten taart , dadel cake met karamel saus bij de high tea en geloof mij die 3 taartjes waren echt heel erg lekker ( ik heb ze geprobeerd ;) ). Ik durf niet te zeggen of die nog steeds bij de high tea zitten maar ik durf wel te garanderen dat de high tea nog net zo lekker is als toen ik er werkte. Let vooral op hoe je high tea geserveerd word en of je het ergens van herkend;) zie foto hieronder




Waarom deze sterretjes ervoor staan? Ik ben hier nog niet geweest omdat sinds het geopend is ik niet meer in Nederland ben geweest maar!! De eigenaar van midi , Pol de Bruin is tevens mijn oud stage begeleider tijdens mijn werken & leren periode bij het feithhuis.
Ondanks dat ik dus midi (nog) niet ken beveel ik het aan alleen al omdat ik weet met wat voor passie en liefde Pol werkt in de horeca. Als ik van iemand de liefde voor het vak , de liefde voor de producten zoals o.a. wijn heb geleerd dan is het Pol wel. Pol is volledig geïnteresseerd en gepassioneerd in elk aspect van de horeca en als er iets is dat je nodig hebt voor in de horeca dan is het die eigenschap wel. Midi is deels ontstaan door crowdfunding en dat het gelukt is door de hulp van crowdfunding zegt ook wat over Pol en zijn ideeën met midi dat minstens 84 mensen hebben gedoneerd!  Goed de inspiratie voor de menukaart word gehaald uit de driehoek - Italië, Frankrijk en Spanje- en je kan er terecht voor ontbijt,lunch en diner, maar hebben ze ook een borrel kaart met een bijpassende wijn en of eventuele koffie. Ze hebben af en toe leuke acties die je kunt volgen op hun Facebook pagina, Zo was er net ( hij is al afgelopen maar een reminder voor een eventuele volgende keer ;) ) via dagpas.nl een actie een 3 gangen diner voor 2 personen voor maar 39,95, nou als dat geen leuke uitnodiging is om daar een keer te eten ;). Ik ga er zeker heen als ik aankomende zomer weer in Nederland ben en tot die tijd als er iemand heen gaat laat het me vooral weten en doe de groetjes aan Pol ;).


 Wat zijn jouw favoriete plekjes om te lunchen ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten