donderdag 22 januari 2015

Passievruchten monchoutaart

Je bedenkt je hebt nog een hele lading passievruchten thuis en je ziet een aardig recept voor monchoutaart , daar ga ik een recept mee maken!!
Ja ik bedacht het me en begon of nouja ik wou beginnen met de volle moed want eerst was mijn angst om weer met gelatine poeder te werken. Even om uit te leggen waarom die angst er was, op de hotelschool hadden we elke vrijdag keukenles en een van de vaste onderdelen van bavarois maken met gelatine poeder en ja daar werden we elke keer op beoordeeld. Mensen ik heb maar liefst 9 van de 10 bavarois mogen opslurpen met een rietje omdat het niet goed was gegaan met de gelatine poeder


Anyway die angst voor gelatine poeder dus... die was snel verdwenen nadat ik samen met mijn moeder het recept wat ik voor monchou taart had gevonden aan het bekijken was.
Want dan staat daar leuk 1 kopje slagroom , 1 kopje water met gelatine poeder... maar mensen wat is nou 1 kopje?? Ik weet dat je in Amerika cups hebt maar dit stond echt beschreven als kopje koffie formaat. En voor gelatine moet je toch wel nauwkeurig werken om het goed stijf te krijgen later.
Daar zaten mijn moeder en ik dan (voornamelijk mijn moeder!) uit te zoeken hoeveel gram gelatine nodig is voor hoeveel ml en ga zo maar door.
Die monchoutaart werd dus meer denk werk dan ik had verwacht maar we hebben het gedaan !! en we - ja ik zeg we want mijn moeder heeft geholpen - hebben een heerlijke passievruchten monchoutaart voor je. Dus schuif die traditionele kersen monchoutaart opzij en maak deze heerlijke passievruchten monchoutaart !!


Wat heb je nodig
Graham crackers ( maria biscuits , tarwebiscuits of zelfs bastogne koekjes kan je gebruiken)
170 gram gesmolten boter

400 gram gecondenseerde melk
250 gram monchou
250 ml slagroom
250 ml passievruchten pulp/puree
2 zakjes gelatine ( dit is samen 16 gram )
100 ml heet water

We beginnen met de bodem die heel makkelijk en heel snel is. Je maalt de koekjes in een machine tot hele fijne kruimels vervolgens smelt je de boter in een pannetje en zodra dit gesmolten is voeg je de koek kruimels toe. Meng dit door elkaar en vul vervolgens je bodem hier mee waar je taart in komt(tip doe bakpapier erin zodat je het er makkelijker uit kan halen)Druk de koek bodem goed en stevig aan.

Nu gaan we bezig met de vulling
Meng in een kom de gecondenseerde melk , monchou , slagroom en de passievruchten pulp samen totdat de monchou goed vermengd is met de rest.
Los nu in een kommetje de 2 zakjes gelatine met 4 eetlepels koud water
Even ter informatie , dit is mijn gebruiksaanwijzing van de gelatine die ik hier in Colombia heb gekocht. Ik weet dus niet of dit dezelfde gebruiksaanwijzing is als in Nederland bij zakjes gelatine ( 2 lepels koud water per 8 gram gelatine)
Zodra je gelatine goed is opgelost / vermengd met het water kook je 100 ml water en daar voeg je de gelatine aan toe. Roer dit goed totdat het helemaal is opgelost of vermengd met de 100 ml heet water.

Nu voeg je de gelatine toe aan je mengsel van gecondenseerde melk , monchou etc. Roer dit goed door !! En voeg het dan toe in je bakvorm over de koekjes bodem heen.
Laat het voor minstens 5 uur rusten in de koelkast. Na 5 uur in de koelkast kan je de taart aansnijden en opeten maar !
ik heb de pitjes erin gelaten omdat ik het niet zo erg vind om een bite te hebben bij de taart maar als je daar niet van houd zeef dan de passievruchten pulp door een zeef dan houd je alleen de pulp over en kun je de pitjes weg gooien.




1 opmerking: