donderdag 20 november 2014

Appelmoes

appeltaart , appelmoes , kaneel ....
Is er iets lekkerder dan lekker geurende appeltaart of appelmoes in huis terwijl het koud buiten is?
Ik ben zoals je misschien al eerder hebt kunnen lezen verzot op appel kaneel combinatie dus is het ook niet gek dat ik verzot ben op appeltaart of een nog warme appelmoes zelfgemaakt natuurlijk!
Ik heb een mega grote zak met appelen gekocht op de dinsdag fruit korting dag bij de supermarkt nadat ik net terug kwam van Costa Rica en ik ben als eerste aan de slag gegaan met eigen gemaakte appelmoes.
Ik vertel je hoe je het zelf maakt en hoe snel het klaar is ( de Fast van de fast fresh friday !!)

IngrediĆ«nten 

7 appels
1.5 eetlepel suiker
100 ml water
1 stokje kaneel
1 theelepel koek en speculaas kruiden.

Schild de appels en snijd ze in kleine stukjes , hoe kleiner je ze snijd hoe sneller ze gaar zijn.
Zorg er voor dat ze even groot zijn anders heb je er nog harde stukjes appel tussen zitten.

Strooi de suiker , koek en speculaas kruiden over de appels heen en giet het water erbij.
Doe nu ook het stokje kaneel erbij.

Kook dit op medium met de deksel op de pan voor voor plus minus 20 a 30 minuten

Van de 100 ML water heb ik een klein beetje na de kooktijd afgegoten zodat mijn appelmoes wat steviger is.
Haal je kaneel stokje eruit en prak ( met een puree stamper ) alles fijn. Als je dus echt fijne appelmoes wilt laat het water er dan in , wil je meer een compote giet dan wat van het water af en prak het niet compleet fijn.

Bewaar je appelmoes/compote in een lucht dichte pot en eet het warm met bijvoorbeeld vanille vla! Enjoy!!

PS: van die grote zak appelen heb ik natuurlijk niet alleen appelmoes gemaakt maar ook onze eigen familie appeltaart , houd de blog morgen in de gaten voor het recept ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten