dinsdag 4 november 2014

Tradities & Nostalgie

Het is misschien nog vroeg maar wie heeft er nou zodra de kou komt en de donkere dagen beginnen geen zin in de kerstdagen, of nouja kerstdagen de feestdagen doel ik dan op.
Ik heb altijd nadat mijn verjaardag is geweest dat ik zin krijg in de decembermaand en nu ik niet meer in Nederland woon heb ik dat gevoel zelfs nog sterker omdat dat de maand is dat ik weer bij mijn familie en vrienden ben en we samen de gezellige dagen doorbrengen.

Bij de decembermaand komen ook vaak de tradities kijken. Elke familie heeft wel een bepaalde traditie rondom sinterklaas , kerst of oud en nieuw.
Dingen die je vroeger altijd deed of dingen die je juist sinds kort doet maar je wel doet herinneren aan de feestmaand. En dat is het leuke van de tradities, zodra je er aan denkt voel je die warmte van die tijd, dan kriebelt het in je buik dat je wilt dat het gauw december is.

Zo deden wij vroeger altijd met sinterklaas aan lootjes trekken, wie niet!.Maar heeeel vroeger weet ik nog dat mijn moeder een sinterklaas spel had gemaakt een soort van ganzenbord maar dan dus voor sinterklaas. Zo kon je op het vakje komen om een cadeautje pakken bijvoorbeeld het meest gewilde vakje !! en ja de warme chocomelk met borstplaat kan natuurlijk ook niet ontbreken.
De afgelopen jaren hebben wij de traditie om met sinterklaas een lootje te trekken en een cadeautje te kopen voor 10 euro en voor de andere die je niet met lootjes hebt een cadeautje voor maximaal 5 euro te kopen. Dit kwam er zo inrollen omdat vooral ik het nooit leuk vond dat mijn ouders ( en dan voornamelijk mijn moeder) nooit zoveel cadeautjes kregen omdat hun degene waren die alles kochten , en sja we werden natuurlijk ook oud genoeg om nu zelf er aan mee te doen ;)
En ohhh wie sluit zichzelf niet op om de surprises te maken voor degene die je hebt met lootjes trekken en echt niemand maar dan ook niemand in je kamer mag komen!! En ook niet tijdens het printen van je gedichten. Verboden toegang!!! en ook vooral hele goede ideeën hebben maar vervolgens op het laatste moment aan je surprise beginnen. Yep dat is onze Sinterklaas 

Of wat dacht je van het vele eten tijdens kerst. Tijdens kerst is er altijd een avond dat mijn ouders koken en sinds kort krijgen de kinderen ook elk een ´gerecht´ om voor te bereiden. Maar zodra de kerst editie van de delicious of andere food magazines uit zijn zitten mijn ouders het door te bladeren en zoekend naar hun kerst menu. Mijn broer ontwerpt dan altijd het kerst menu en ja echt uitgeprint op mooi dik papier en als een menu gevouwen , en vroeger maakte ik altijd de naam plaatjes voor wie waar zit. Kaarsjes aan overal in huis en op de trap in de speciale papieren zakken met uitgeknipte sterretjes daar de kaarsjes in. De tafel mooi gedekt met het speciale witte kerst tafel laken en het eten mag dan geserveerd worden op oma´s borden met het gouden randje ( of is het zilver mam?).
En waag het niet om een kijkje te komen nemen in de keuken als mijn vader aan het koken is want het stoom komt niet alleen uit de pannen op dat moment.
En dan s´ochtends de zelfgemaakte kerststol van mijn moeder , die ik overigens niet lust en de vers geperste jus en dan 1 cadeautje onder de boom want ja de cadeautjes zijn met sinterklaas al geweest.( en dat een cadeautje is altijd een boek)
Ook hebben wij een kerst plaat, bord hoe je het ook noemt. Mijn moeder koopt van te voren alle soorten kerst chocolade , kransjes , koekjes en dan mag de hele plaat volgegooid worden met al dat lekkers, nouja volgegooid het word netjes alsof we een puzzel maken neergestald op het bord. ( en dan at ik altijd als eerste de witte choco kransjes met spikkels op mmmm)
En zolang ik mij kan herinneren heeft mijn moeder ook altijd maar dan ook altijd echte kaarsjes in de kerstboom. Ik weet nog dat Matias zei : ik heb nog nooit een kerstboom met echte lichtjes gezien!!




En tijdens oud & nieuw kijkt zo´n beetje iedereen gok ik de oudejaars conference wat ik overigens niks aan vind maar ik heb weinig te zeggen bij mijn ouders thuis.
Maar wat ik wel leuk vind is de borrelhapjes die op tafel komen ( kaasjes , paté , tijger garnalen mmmmm)  en de zelfgemaakte appelflappen van mijn moeder. Mijn moeder maakt trouwens ook oliebollen , rozijnen oliebollen en ananas flappen maar ik ga alleen voor de appelflappen.
In de ochtend staat mijn moeder al met schort en al de oliebollen te bakken , ramen open en de flesjes bier al leeg op het aanrecht. Ja als ik de vettige oliebollen geur ruik is het oudejaarsdag hoor !!
Ik maakte vroeger ook altijd spiesjes van kaas , salami , zilveruitje en augurken. En dan niet gewone spiesen van die saaie stokjes nee op het uiteinde hadden ze glimmende sliertjes in metallic kleuren.Dat waren echt mijn eigen gemaakte traditionele oud en nieuw spiesjes. 

Dit zijn echt mijn tradities van de feestmaand. Maar over het algemeen heb je ook de standaard dingen die ieder mens aan de gezelligheid van de feestmaand doet denken.
Zodra de dagen sneller donker worden en je binnen zit met kaarsjes aan en kop warm drinken , Als het sneeuwt je de eerste stap buiten zet dat het zo knispert de verse sneeuw. Of als de tuin centra's al hun kerst collecties hebben en je de dennen van de kerstbomen daar ruikt, De sfeer verlichtingen in de straten van de stad. En dan skyradio die non stop kerst muziek draait ( zeg me niet dat je daar een hekel aan hebt want stiekem vind iedereen het wel gezellig dat soort muziek ;) ) Al die eindeloze kerst reclames van de supermarkten . En ja hoor ook home alone 1 2 3 4 5 6 hoeveel zijn er inmiddels van?! 

Heb ik jullie al de kriebels gegeven voor de feestdagen ?!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten