maandag 3 november 2014

Homemade mayonaise

Hier in zuid Amerika is zo ongeveer elke mayonaise zoet,Amerikaans zoet. Ik houd zelf van frissere mayonaise ,  en mijn favoriet is de D&L mayonaise met citroen.
echt ik kan die hele pot wel in een keer opeten met mijn frietjes of frikadel 

In ieder geval dit soort mayonaise is dus tot nu toe onvindbaar in Zuid-Amerika. En besloot ik zelf aan de slag te gaan met mijn eigen mayonaise, en weet je wat ? je hebt misschien even wat spierkracht nodig maar je hebt maar 4 ingrediënten nodig voor een behoorlijke pot zelfgemaakte mayonaise !!



Ingrediënten 

  • 250 tot 300 ml olie ( zonnebloem olie , olijf olie is te sterk van smaak)
  • 2 eidooiers
  • 1 theelepel mosterd
  • citroensap ( ik gebruik minsten een hele citroen)

Doe in een kom de eidooiers , theelepel mosterd en beetje citroensap met een snufje zout en mix dit met de garde even door elkaar.

Terwijl je blijft kloppen voeg je druppeltje voor druppeltje!!! de olie toe. Het is echt ontzettend belangrijk dat je de olie (vooral in het begin) druppel voor druppel toevoegt en het erdoor heen klopt. Doe je dit niet dan gaat je olie schiften met de eidooiers. Dit wilt zeggen dat de olie en de eidooiers niet willen binden en als dit gebeurd mag je helemaal overnieuw beginnen

Je zal op geven moment merken bij het toevoegen van de olie druppel voor druppel dat je mengsel dikker word en dus meer op mayonaise gaat lijken. Zodra je mayonaise dikker word kan je ruimer aan de olie gaan toevoegen en kan je ook de citroensap meer gaan toevoegen naar smaak

Blijf net zoveel olie toevoegen tot voor jou de mayonaise op gewenste dikte is , ik hou zelf van een dikkere mayonaise dus ik gebruik meer dan 250 ml olie.


Mayonaise variaties 

  • Doe er geperste knoflook, fijn gehakte peterselie en griekse yoghurt doorheen. lekkere dipsaus voor griekse gehaktballetjes
  • doe er kerrie poeder doorheen. Heerlijk op een broodje met gerookte kip
  • meng er pesto doorheen ( kip pesto op brood mmm!! )
  • ketchup , kerrie , fijngesnipperd uitje en paprikapoeder en je hebt een joppie saus
Zo easy is je eigen mayonaise , let op je moet wel continue kloppen met de garde dus ja je hebt wel wat arm kracht nodig maar dat vergeet je snel nadat je frietjes met je eigen gemaakte mayonaise eet;)
Bewaar de mayonaise in een schone lucht dichte pot in de koelkast

1 opmerking:

  1. heb je wel eens een staafmixer geprobeerd, met zo'n pot waar hij precies in past dan heb je in een halve minuut je mayonaise zoals je hem hebben wilt . er staan wel recepten van op internet, maar het leuke is je gooit de olie in 1 keer in de pot en je andere ingredienten ook je zet de staafmixer erop en die trek je in 1 keer voor ongeveer de helft naar boven en klaar is je mayo

    BeantwoordenVerwijderen