zaterdag 22 november 2014

Never a dull moment

Ik dacht werkelijk waar dat met een Europees paspoort je vrijwel overal in de wereld makkelijk kon vliegen en geen problemen had met douane etc.
Met Matias zag ik altijd hoe hij werd ondervraagd en goed zijn paspoort werd gecontroleerd zodra we ergens heen vlogen maar bij mij? bij mij gebeurde er nooit iets.
Tot ik naar Uruguay vloog en sindsdien met elke vlucht zo ongeveer binnen Zuid-Amerika gebeurd er wel iets bij mij. Why??!!!


Het begon toen ik naar Uruguay ging vanuit Nederland met Rocco. Ik had een tussenstop in Parijs en moest daar in mijn eentje met 3 bagages en Rocco in de bench opnieuw inchecken, wat een zenuwen had ik. Daar liep ik dan met al het spul en een huilende piepende Rocco in de bench zoekend naar de check in hal en niemand van die Fransen die mij hielp want ik was zo verdwaald, de tranen stroomde over mijn wangen want behalve dat niemand mij hielp wisten ze wel hoe ze moesten staren naar mij.
Uiteindelijk vond ik na een half uur dwalen de check in hal en toen bij het opnieuw inchecken zeiden ze ineens- Sorry mevrouw u mag niet met deze bench reizen- ... hé hoezo niet? ik ben toch al hier heen gevlogen met dezelfde bench en hij voldoet aan alle eisen - Nee mevrouw deze bench moet zus en zo in elkaar gezet zijn en dat zit die niet- Nou jawel hoor ik heb hier de handleiding en kijk het zit precies in elkaar zoals het moet en gevraagd word voor de vlucht.... - Nou haalt u uw hond dan maar uit de bench en we gaan kijken of deze bench dan goed is of u moet een nieuwe van 300 euro kopen-.
Daar stond ik dan met een piepende Rocco die ik uit de bench moest halen midden in de check in hal en stomme Fransen die beweerde dat mijn bench niet goed was.
Uiteindelijk na minstens een uur checken en kijken en heen en weer bellen was het - Oh u bench is toch wel goedgekeurd volgens de regels u mag u hond weer terug doen in de bench en wij nemen hem mee- ( denk je dat ik Rocco terug kreeg in de bench zo makkelijk? Nop!!)

ah wel... been there done that toen kwamen we bij de meest recente ´problemen´ , namelijk die in Colombia.

Ik ging 6 november op weg naar Costa Rica , vakantie vieren met mijn ouders.
Bij het inchecken werd er alleen ineens gevraagd voor mijn bewijs van mijn gele koorts vaccinatie, ehhh gele koorts? die heb ik helemaal niet is dat nodig dan? - Ja mevrouw u moet uw vaccinatie hebben gehad anders mag u niet reizen en als u nu een vaccinatie neemt moet u minstens 10 dagen wachten tot u mag reizen-
Ik zag mijn vakantie al verdwijnen en die angst voor vliegen was ik ineens kwijt want de tranen kwamen alleen maar dat ik nu mijn vakantie met mijn ouders kwijt was en ze nog langer niet zou zien en die 10 dagen wachten tot ik dan mocht reizen met de vaccinatie waren precies het aantal dagen van mijn vakantie. Maar!! er kwam een maar. 
De dokter van het vliegveld kwam langs nadat hij om 04:00 nachts werd gebeld en tegen een betaling van 150 dollar kreeg ik een prachtig bewijsje van mijn gele koorts vaccinatie in 2011( die ik nooit heb gehad) en mocht ik toch vliegen. Welkom in Zuid-Amerika, kun je het je voorstellen een dokter die tegen betaling een valse vaccinatie bewijs even snel uitschrijft? en dan vertelde hij ook nog dat dit soort dingen zo vaak gebeuren. casual business.

En toen de laatste why me zaak.
Ik vloog 16 november terug vanuit Costa Rica naar Colombia , een dag later dan mijn ouders want op dezelfde dag als hun gingen er geen vluchten voor mij dus was ik weer in mijn uppie.
Bij het inchecken kwam nu vervolgens de vraag voor mijn ticket dat ik Colombia ook weer zou verlaten, want ik had immers geen visum van Colombia en geen woonplaats daar officieel nog dus moest ik aantonen dat ik Colombia ook weer zou verlaten anders mocht ik niet vanuit Costa Rica naar Colombia vliegen ( i.v.m. illegaal verblijf etc.)... Ik ben nu zo langzamerhand wel wat minder paniekerig met dit soort dingen maar fijn is het niet want ik had helemaal geen ticket dat ik Colombia weer zou verlaten want we moesten nog mijn ticket boeken voor in december.
Nu mocht Matias direct proberen direct een ticket voor mij te gaan boeken in december voor Colombia- Uruguay maar op een of andere manier lukte het niet online en het was zondag dus hij kon ook niet naar het loket bij ons in de buurt van de vliegmaatschappij.
Vervolgens ik bij de Avianca balie een ticket proberen te regelen maar mochten ze hem niet voor mij boeken ivm dat ik geen verblijf plaats had en moest ik het zelf via de computer daar boeken maar accepteerde ze mijn pinas niet voor de betaling grrrr.
En toen als laatste optie mijn ouders die nog niet eens een halve dag thuis waren hun mijn vlucht boeken voor december en de boekingscode naar mij doorsturen en ik hem uitprinten in Costa Rica. Oftewel zoals mijn ouders en broer zeiden het crisisteam in Nederland was aan de slag voor mij.


Uiteindelijk was deze laatste optie gelukt en kon ik een uur voor vertrek tijd dan toch nog inchecken met mijn ticket voor in december dat ik dus Colombia weer zou verlaten.
En leuk weetje , bij aankomst in Colombia niemand die vroeg of keek naar mijn bewijs dat ik in december Colombia weer zou verlaten. Het is maar waar je al die moeite voor doet vraag dan at least mij het bewijs mensen na al dat werk en ´paniek´ !!

Is er jullie wel eens wat overkomen tijdens reizen waar de paniek toe sloeg?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten