zaterdag 1 november 2014

De gewoon Nederlands tag

Ik vond deze tag oftewel een lijst met vragen bij de blog teamconfetti.nl, Het leek mij wel leuk en nu vooral ik buiten Nederland woon om deze in te vullen.
Ik ben benieuwd of jullie dingen herkennen in mijn antwoorden :)




Een of meer koekjes bij de thee en welke koekjes
meerdere !! alhoewel ik bij andere mensen netter ben en houd ik het bij 1 koekje.
Bij vriendinnen en familie als de pot op tafel komt pak ik er echt wel meerdere maar ik ben ook gewoon een dikke snoepkont. Mijn favoriete Nederlandse koekjes zijn kletskoppen , roze koeken en de kerstkoekjes van de Hema
een hele schaal vol met de kerstkoekjes
favoriete stamppot.
haha Matias zou direct zeggen geen een , want die vindt stamppotten nou niet bepaald lekker . Ik denk dat mijn favoriete hutspot is met lekker knapperige spekjes en lekker veel jus ( ik hou van jus) en ja natuurlijk ook de rookworst erbij
Hete bliksem vind ik echt onwijs vies maar dat komt omdat ik de combinatie van warm eten met fruit niet lekker vind

Welke Nederlandse feestdag vind je het leukste
Sinterklaas en 11 november ! 11 november vind ik zo leuk omdat je in het donker al die lichtjes buiten ziet en families en vrienden samen lampionnetje ziet lopen. Mijn moeder doet al zolang ik mij kan herinneren met sint maarten knakworsten en warme chocomelk. De kinderen kwamen dan altijd aan onze deur en zeiden we hebben jullie huis voor het laatst bewaard omdat we weten dat we warme knakworst of warme choco krijgen ( en de ouders willen vaak ook maar al te graag iets vanwege de kou )
Sinterklaas vind ik nog leuker dan 11 November omdat je met z´n allen in huis een gezellige avond hebt, wie heeft wie met lootjes , wat voor gedicht krijg je bij je cadeautjes , hoeveel cadeautjes zitten er voor je in de zak etc. Ja gewoon gezelligheid thuis.


Wat is volgens jou het leukste plekje van Nederland
Telt het huis van mijn ouders ook ? haha dit plekje is mijn plekje waar thuis ben in Nederland waar ik de geur ken en elk hoekje.
Ik denk dat Nederland veel leuke plekken & steden heeft die elk zijn eigen sfeer heeft , zo vind ik Utrecht zo leuk vanwege de terrasjes naast het water en de kleine steegjes maar is Groningen wel mijn thuis stad en bij het Hoornsemeer of noorderplantsoen in de zomer is het zo gezellig.Dit komt ook met name doordat ik aan het Hoornsemeer heb gewoond en elke dag kon genieten van het uitzicht op het Hoornse. En trouwens weet je wat nou ook echt een speciaal plekje is? Het hotel (De Jufferen Lunsingh) waar ik vroeger heb gewerkt is echt onwijs mooi in elk seizoen . Het hotel zit ´verstopt´ in Westervelde en ze hebben zoveel ruimte/natuur rondom zich. in de zomer buiten op het terras en in de winter binnen bij hun bij de open haard met onwijs ( en dan bedoel ik ook echt onwijs) lekker eten en koffie is echt genieten op een speciaal plekje


Wat is jouw favoriete accent en neem een voorbeeld
ik heb geen favoriete accent en ik ken ook niks met een accent , of nouja niet kennen ik wil het niet kennen want ik vind het echt een onwijze afknapper als ik iemand met een flink accent hoor praten.
In Roden hoor ik vaak genoeg seumtien in plaats van zeventien , eum noar boom goan ( even naar boven gaan en geen idee hoe je het schrijft met het accent) en ik vind het echt niks aan zo´n accent sorry.


Welk woord is voor jou typisch Nederlands
alle woorden die buitenlanders niet kunnen uitspreken haha ! Met Matias zie ik hoe moeilijk de woorden met G of de H zijn voor hem om uit te spreken en dan merk je hoe Hollands het woord is.
vraag maar eens of een buitenlander -ik heb geschaatst in ´s-gravenhagen- wilt uitspreken of hunebed ( voor een Spaanstalige zo fijn om uit te spreken) 


Welk typisch Nederlands gebruik vind jij het leukst
dat wij ( en ik weet niet of dat zo typisch Nederlands is) direct op het terras gaan zitten zodra de eerste zonnestralen schijnen, maakt niet uit of het met de dikke winterjas aan is we zitten er wel. En sinterklaas surprises vind ik echt leuk dat wij of nou ja de meeste Nederlanders standaard aan doen.


Wat is je favoriete Nederlandse gezegde
Nou is de pis lauw of Nait soezen !! haha ik gebruik eigenlijk helemaal geen gezegdes. Ik leg wel vaak een gezegde uit aan Matias maar het is niet dat ik ze veel gebruik of dat ik een favoriet heb

Wat is je favoriete winkel van Nederlandse bodem
Hemaaaaaa !! puur om de rookworst en de broodje ham kaas. Ik heb een boek van Koen gekregen vorig jaar sinterklaas met de titel : ik mis alleen de Hema . Dit gaat over Nederlanders die zijn geëmigreerd en hun verhaal doen en daar word de Hema vaak in genoemd. Natuurlijk hebben wij meer winkels van Nederlandse bodem maar de Hema is toch best typerend Nederlands voor ons.
( de kaasboer mag eigenlijk ook niet ontbreken met echte Nederlandse oude kaas en oké ik speel vals de Albert Heijn hoort er ook bij )



Wie is jouw favoriete BNer
Ik ga denk ik voor Robert Ten Brink. Ik heb niet iemand waar ik fan van ben maar hoe Robert Ten Brink met zijn progamma´s altijd precies de goede snaar weet te raken bij de mensen al zoveel jaren lang vind ik toch wel heel bijzonder.

Leuk om zo´n vragen´lijst´van Nederland in te vullen ! ondanks dat het toch een beetje heimwee bij mij naar boven brengt vind ik het wel leuke vragen , en ik ben dan ook wel heel benieuwd wat jij echt Nederlands vind?!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten