donderdag 27 november 2014

Fast Fresh Friday - Pizza saus

Mensen , ik heb hier echt de aaaaaller lekkerste pizza saus ever.
ever? ja ever !!

Oke misschien mag ik niet zeggen dat het de aller lekkerste ter wereld is. Maar zolang ik mij kan herinneren dat we zelf gemaakte pizza aten maakte mijn moeder deze saus.
Het recept is afkomstig van een artikel die mijn moeder uit een kook magazine uit de jaren 70?? had geknipt, inmiddels bruin verkleurd en met de nodige vlekken erop. 
Maar zodra deze saus stond te pruttelen kon ik niet wachten tot we eindelijk de pizza konden gaan eten, en heeeeel soms dipte ik stiekem een lepel in de saus om die vervolgens af te likken.
Echt deze saus is mijn favoriet ever en als ik over heb gebruik ik hem zelfs voor als ik een snelle pasta moet maken.
Ik deel graag deze saus met je zodat jij ook de lekkere pizza kan gaan maken zoals ik hem maak ;)

Ingrediënten
1.5 ui
2 knoflook teentjes
1 blik gepelde tomaten 400 gram ongeveer ( tomaten saus mag ook)
140 gr tomaten puree
2 el oregano
1 laurier blaadje
1 tl suiker
basilicum

Snipper de ui en knoflook erg fijn en fruit dit aan in 2 eetlepels olijfolie. Denk eraan dat je een diepe pan moet gebruiken ivm de saus die erbij komt.

Schenk de blik tomaten(saus) erbij met 140 gram tomaten puree.
Vervolgens doe 2 eetlepels oregano, 1 laurierblaadje en 1 theelepel suiker bij de saus en roer dit door elkaar.

Zet het vuur op z´n zachtste stand en laat de saus pruttelen voor 45 minuten
voeg de laatste 5 minuten basilicum blaadjes toe naar smaak. Als je basilicum te vroeg toevoegt en dus te lang mee kookt verliest de basilicum zijn smaak en je wilt juist de smaak van de basilicum in je saus hebben.

Na 45 minuten is je saus ready to use.
Easy he !!? en echt believe me zo lekker maar zo makkelijk. Wat fijn aan deze pizza saus is is dat hij wat dikker is, als je een dunne pizza maakt met een te waterige saus word je bodem niet lekker knapperig maar soppig en dat wil je niet hebben bij je pizza.

Natuurlijk geef ik jullie niet alleen dit saus recept maar komt ook het recept voor eigen gemaakte pizza deeg online. Dus ben je in de mood voor eigen gemaakte pizza houd de blog dan morgen in de gaten voor het deeg recept 

Hou jij van veel saus op je pizza of weinig?

2 opmerkingen:

  1. Hoi Annelot. Elke keer lees ik met heel veel plezier je verhaaltjes. En al die recpeten: een echte dochter je moeder (en vader, niet te vergeten) waardig. Grappig te zien wat er ontwikkeld is uit dat kleine meisje, wat ik vroeger wel eens in Huize Prins tegenkwam.
    Nu heb ik één digibete vraag: hoe kan ik me abonneren op jouw blog, zodat ze automatisch hier binnenkomen?
    Hartelijke groeten en het ga je goed daar in het verre Zuid-Amerika, AnneMarie Veld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annemarie !! wat leuk om je reactie te lezen en ja ik lijkt toch een beetje op mn moeder zo met dat koken he !! haha . ik moet eerlijk bekennen dat ik heb gezocht of je je kon abonneren op de blog maar niks (tot nu toe ) heb gevonden daarover .... maaarrr ik heb wel een pagina op Facebook als je Facebook hebt dat als je die liked je elke dag ziet welke update er op de blog online staat !! gewoon : the love bagage is de pagina !! Groetjes !!

      Verwijderen