zaterdag 29 november 2014

Experiences over the world

Op vakantie ga je lekker uit eten( of lekker op de camping) en ben je in een soort ´magische´sfeer van de vakantie het lekkere weer , het strand , de lekkere drankjes en hapjes , de omgeving en ga zo maar door. Je herinnert je bepaalde hapjes of zelfs drankjes als geen ander van de vakantie en ohja weet je nog dat ene restaurant?..

Het heeft wel wat die herinneringen aan die ene vakantie en ik durf te wedden dat je zelfs een bepaalde smaak van een toetje of dergelijk tot in details kan herinneren
Zo heb ik in ieder geval zeker bepaalde herinneringen in bepaalde landen aan een bepaald restaurant of drankje / hapje.
Ik deel ze graag met je !


Amerika 1996 
Dit was mijn eerste vakantie met de hele familie ooms , tantes , neven , nichten en opa en oma 15 mensen in totaal en ook zo´n beetje de eerste vakantie die ik mij kan herinneren.
Ik werd 6 in Florida en we vierden dat dan ook met een echte zoete Amerikaanse taart een Pocahontas taart. Ik heb echt zo lang en dat klinkt vies nu ik er zo aan terug denk aan het Pocahontas poppetje zitten sabbelen alleen maar omdat ik dan voor mijn gevoel de taart weer proefde.


Indonesie 2000
He alweer een reis met mijn hele familie , maar dit keer naar Indonesië.
ik heb maar liefst 2 herinneringen aan deze reis qua eten en geloof mij de eerste is ook een van mijn best bewaarde herinnering qua eten in het algemeen.
We gingen met de hele familie uit eten in een restaurantjes waar het typisch down to earth was.
Dat je af en toe een muisje of rat over de reling van het plafond zag lopen was doodnormaal en de eigenaar kwam ook vrolijk met je praten en je kreeg de huis´aap´ gezellig op je arm om te knuffelen  ( ik weet niet meer of het een aap soort was maar eentje met heeeeele grote teddy beer ogen)
En toen kwam ons hoofdgerecht..... naast mij werd het neergezet en ik weet nog dat mijn lieve nicht Silvana tegenover mij zat maar toen dit op tafel kwam snel van plaats was veranderd.
Ons hoofdgerecht was namelijk een hele!!! geroosterd varken met ipv een appel een rijstbal in z´n mond. Ik dacht dat dit alleen voorkwam in van die middeleeuwse films maar nee hoor het stond echt op onze tafel.
en op het moment dat het werd aangesneden door de eigenaar kraakte het velletje zo fijn.
Op dit moment als 9 jarige kon ik dat echt niet waarderen als eten en vond ik het dan ook meer dan vies om er alleen al naar te kijken. Ik denk dat als ik het nu weer zou krijgen ik er waarschijnlijk heel anders tegen aan kijk en het zelfs zou proberen.

Diezelfde reis maar niet in Indonesië maar Kuala Lumpur zijn wij op een avond gaan eten in een restaurant waar alles op de tafel van plastic was, bordjes bekers bestek noem maar op.
We kregen krab en ander schelp dieren, een hamer en een servet om om te doen en daar mochten we slaan met die hamer op de krab en hoe leuk is dat als je jong bent slaan met een hamer op het eten.
Maar dat was niet alles , toen we klaar waren met eten werden de punten van het plastic tafelkleed bij elkaar gepakt en werd zo alles wat er op tafel stond de bordjes bekers bestek zo bij elkaar gevouwen door het tafelkleed en hupakee in de prullenbak.
en last but not least kwam de heeele oude eigenaar mij tijgerbalsem brengen en smeerde het op mijn keel omdat hij zag dat ik wat verkouden/ last van mijn keel had en die tijgerbalsem daar toch wel goed tegen hielp, een hele bijzondere herinnering


Amerika 2004
Ik was 13 en voelde me ( en was het natuurlijk ook) al heel wat volwassener dan de vorige keer Amerika. En he ik wist nu echt wel wat cool en niet cool was om te doen en thuis de verhalen kunnen te vertellen.
Dus ik was vast besloten in San Francisco bij pier 39 bij een echte Amerikaanse hotdog kraam de hotdog te proberen met alles erop en eraan. uitjes erop  , augurkjes erop , flinke laag mosterd en zuurkool natuurlijk en reken maar dat ik het lekker vond al was het alleen maar dat ik de echte Amerikaanse hotdog had gegeten.
Ook weet ik nog zo goed dat we op pier 39 in San Francisco een snoep winkel zijn ingegaan waar ze letterlijk mega houten vaten vol met snoep hadden en o my .... al het snoep wat je maar kon bedenken. Van lolly´s met insecten tot bellen blaas snoep , snoep pleisters en zelfs hopjes hadden ze er.. echt dit was heaven. Kun je het je voorstellen hoe oud je ook bent je in een snoep winkel komt met oneindig veel snoep hoe hebberig je dan word? Charlie and the chocolate factory real life leek het.
google eens voor de gein : candy baron store San Francisco
1 foto kan het niet uitleggen hoeveel snoep ;)


Elba Italië
Oh Elba. De enige plek waar we vast bleven sinds ik 14 was in Italië.
Normaal gingen we 3 week op vakantie en elke week wisselde we van camping maar sinds Elba niet en zo gingen we ook elk jaar terug naar Elba wat best fijn is dat je dan de plekjes beter kent.
Zo hadden wij ook in Elba een restaurant waar de eigenaar een gezellige babbel had , de kaart bracht en zodra je bestelde kreeg je eerder te horen nee dit hebben we niet meer ( meer was er niet dan wat er wel was) en stelde hij voor een grote pan met pasta op tafel te zetten voor iedereen want dat was toch veel lekkerder en gezelliger zo´n pan op tafel.
De blikjes drinken werden gebracht in z´n koksschort en zo uitgedeeld en de moeder van de eigenaar die al wel rond de 80 zou zijn berekende je ´bonnetje´ op een dood normale rekenmachine.Niks geen kassa gewoon een hand geschreven bonnetje.
Hoe leuk was dit simpele restaurantje waar we elk jaar dachten zou hij er nog zijn? zou het restaurant nog bestaan?


Heb jij een bepaalde herinnering aan een bepaalde vakantie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten