zaterdag 29 november 2014

Vlees met groentes uit de oven

Zo dan tijdens de herfst en winter tijd vind ik het altijd lekker om van die warme vullende gerechten te eten maar wil ik echt niet uren in potjes staan te roeren of te moeten snijden.

Dit recept is echt een voorbereiding van niks , het enige wat eventjes duur is de wacht tijd dat het in de oven staat maar agh dan kun je genoeg dingen doen terwijl je op je eten wacht.

Ingrediƫnten ( ik heb dit gemaakt voor 4 personen)

Biefstuk voor het aantal personen
3 grote winter penen
Sjalotjes
2 of 3 aardappelen per persoon
Pompoen
Champignons
Jus poeder
Cajun kruiden of patat kruiden( ik gebruikte patat kruiden van de belg)


Verwarm je oven voor op 245 graden

Snijd de winterpenen , aardappelen en pompoen in formaat van dikke frietjes en leg die in een grote wat diepere ovenschaal.
Snijd de sjalotjes als het kleine zijn alleen door midden en doe die bij de rest van de groenten.
vervolgens besprenkel je de groentes met een beetje jus poeder , patatkruiden , zout en peper , olijf olie en een beetje water.
De olie zorgt voor het krokante aan de groentes en de water zorgt voor dat je een soort van jus over gaat houden.

Zet nu gedurende 20 minuten in de oven

Na 20 minuten ga je aan de slag met je biefstuk ( lees even eerst belangrijk hieronder) die je alleen even dicht schroeit in de pan samen met de champignons en met een goede laag boter.
Vervolgens haal je de ovenschaal met de groentes uit de oven en leg je de biefstuk met de champignons op de groentes en giet je de boter waarin je de biefstuk hebt dicht geschroeid ook over de groentes heen en doe je het weer terug in de oven

Belangrijk : voor dit recept heb ik echt een mega groot stuk vlees gebruikt ipv 1 biefstukje per persoon. Dus moest ik mijn vlees met de groentes minstens 45 minuten in de oven doen om het vlees medium te bakken.
Als je dus kleine biefstuk hebt begin dan pas met de biefstuk nadat je groentes ongeveer 60 minuten in de oven hebben gestaan en bak je biefstuk maar 4 minuten mee in de oven ( 4 minuten voor medium , 6 minuten voor doorbakken)
even om te laten zien , zo groot was mijn stuk vlees
ik heb hier denk ik wel 2 goede plakken per persoon
van kunnen snijden.
Je kan nu de groentes met biefstuk uit de oven halen en ready to serve!
Eet smakelijk ! en dip vooral een lekker stokbroodje in de overgebleven jus mmmm.

Tip: voordat je aan de slag gaat met je biefstuk kijk naar je groentes , vind je ze nog te zacht en wil je ze liever krokanter wacht dan even met het ´toevoegen´ van je biefstuk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten