vrijdag 21 november 2014

Onze Prinsen appeltaart

Appeltaart, de taart die het meeste word verkocht gok ik zo.
De taart die beroemd is om de geur die men gebruikt om huizen beter te laten verkopen.
Het meest gekozen stukje taart bij de koffie of thee buitenshuis.

En nu heb ik voor jullie het recept van mijn appeltaart. 
Onze appeltaart die ik ken van elke verjaardag thuis , die ik ken van onze eigen appels als er maar genoeg appels aan de boom in de tuin groeide wat nog wel eens flink kon verschillen. Van een jaar een boom vol met appels tot het volgende jaar daarop met nog niet eens 1 appel.
De appeltaart waar mijn broer gegarandeerd nomnomnom roept.
Ik moet toegeven ik voel bijna een soort van ´schaamte´ dat onze appeltaart zo makkelijk is om te maken, niks geen ingewikkeld of spannend recept met ingrediĆ«nten die je niet zou verwachten.
Nee onze appeltaart is gewoon,  makkelijk en lekker.

IngrediĆ«nten 
280 gram bloem (560 gram voor grote taart)
140 gram suiker (280 gram voor grote taart)
200 gram boter  (400 gram voor grote taart)
Appels
Koek en speculaas kruiden
snufje zout
Custard


Verwarm de oven voor op 180 graden

Meng de bloem , suiker boter en snufje zout samen tot een deeg en laat dit voor een halfuurtje afgedekt rusten in de koelkast.

Schil je appels en snijd ze in stukjes, ik vind het zelf lekkerder als ze formaat van dikke frieten zijn.
Meng er wat custard door heen om te voorkomen dat door de appels je bodem soppig word. Strooi dan nu de koek en speculaas kruiden erover heen en meng dit goed samen, Ik heb minstens anderhalve volle eetlepel kruiden gebruikt.

Bekleed je bakplaat met twee derde van het deeg en maak een halfhoge rand met het deeg. Let op het deeg zet altijd wat uit dus maak je bodem en randjes niet te dik tenzij je van een dikke bodem houd. Doe de appels nu erbij in.
Gebruik nu het andere deel van je deeg en verkruimel dit over de appels heen. Dus nee niks niet netjes lijntjes maken zoals je bij veel appeltaarten ziet , gewoon lekker verkruimelen die handel totdat je appels goed bedekt zijn.

Zet nu je appeltaart in de oven voor 60 minuten.



Laat je appeltaart als je het uit de oven haalt goed afkoelen ondanks de verleiding erg groot is om het direct te eten ;) als je hem namelijk te warm uit de vorm probeert te halen valt de taart geheid uit elkaar.

Genietse van onze Prins appeltaart!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten